I fiskerinæringen finnes det fra før kun ett batterihybridisert fartøy, den mye omtalte elsjarken «Karoline». Markedssjef Ole Aksel Sivertsen i Enova mener fiskebåten til Hans Angelsen og Sønner er en god oppfølger og et naturlig neste steg i elektrifiseringen av næringen, melder Enova.
- Med sine 21 meter er Angelsen Senior en god del større. Prosjektet blir derfor viktig for å introdusere nye deler av fiskerinæringen for elektrisk drift. De fleste om ikke alle garnbåter kan med fordel ha en tilsvarende løsning, sier Sivertsen og legger til:
- Fiskebåter har større begrensninger knyttet til plass om bord og vekt på utstyr enn mange andre båttyper hvor batterier er tatt i bruk, som for eksempel ferger og offshore. At løsningene nå er gode nok til at de også kan tas i bruk av fiskere, viser at batterirevolusjonen til sjøs holder fram.
Batteridrift og varmegjenvinning av kjølevann vil kutte båtens årlige CO2-utslipp med 200 tonn. Når motorene går, lades batteriene samtidig. Batteriene kan også lades med strøm fra land når fartøyet ligger ved kai.
- Dette tror vi blir ufattelig bra. Driftstiden på dieselmotorene går ned med 75 prosent, og det blir 25 prosent lavere drivstofforbruk. Det har også vært en motivasjon for oss å redusere støy om bord. Båten vil gå på batteri når vi fisker, produserer og ligger stille på feltet, sier reder Øystein Angelsen.