Tidligere i mai tildelte fylkeskommunen kontrakten for ferjesambandene Hareid-Sulesund og Magerholm-Sykkylven på Sunnmøre til Fjord1. Her vil det komme fem nye plugg-inn-elektriske ferjer som reduserer CO2-utslippene med hele 89 prosent. Nå står sambandene Seivika- Tømmervåg og Edøy- Sandvika på Nordmøre for tur, melder Enova.

- Sunnmøre-prosjektet viser at det er mulig å kutte store utslipp ved å ta i bruk ny teknologi i neste generasjons ferjer. Vi er glade for at Møre og Romsdal fylkeskommune fortsetter med høye ambisjoner om å redusere utslipp fra ferjene også på Nordmøre, sier markedsdirektør Audhild Kvam i Enova.

Over 50 millioner i støtte

Enova har gitt fylkeskommunen tilsagn om inntil 54,5 millioner kroner til infrastrukturen som må til for å lade ferjene ved kai. Fylkeskommunen mener mulighetene nå er gode for å gjøre de to ferjestrekningene på Nordmøre mer klimavennlig:

- Vi er svært fornøyd med positivt tilsagn fra Enova. For å realisere gode miljøløsninger på ferjedrifta er vi helt avhengig av gode støtteordninger. Dette reduserer merkostnaden som fylkeskommunen får ved å stille strenge miljøkrav. Vi ser fra tidligere at med tildeling fra Enova oppnår vi store forbedringer for miljøet. Da kan vi satse på miljøtiltak knyttet til ferjedrift, sier Arild Fuglseth, samferdselssjef i Møre og Romsdal fylkeskommune.

Oppstart for begge sambandene og resten av Nordmørspakken er 1. januar 2020, og el-ferjene vil være på plass seinest 2021. Enova har med dette bidratt til å elektrifisere i alt 24 ferjesamband i Møre og Romsdal, Hordaland og Sør-Trøndelag.

- På veien mot lavutslippssamfunnet må transportsektoren bli tilnærmet utslippsfri. Dette prosjektet vil bidra til å videreutvikle teknologien og gjøre batteriløsninger konkurransedyktige. Med dette anbudet er Møre og Romsdal derfor med på å vise vei internasjonalt, både innenfor ferjedrift og sjøfart generelt, sier Kvam i Enova