Der kan bilen lades ved hjelp av en hurtiglader (50 kW) med CCS og CHAdeMO, eller den kan lades saktere via en mellomrask (22 kW) ladestolpe med to uttak.

Gjennestad hagesenter er det største senteret i Hageland-kjeden, og de er veldig opptatte av klima og miljø. Senteret er driftet av Gjennestad Drift og fikk sertifiseringen Miljøfyrtårn i 2015. De har et nært samarbeide med nærliggende Gjennestad videregående skole, der de fungerer som praksisarena for elevene ved skolen, melder Fortum.

- Vi er opptatte av klima og miljø og jobber for nullutslippsløsninger. Nå er vi hundre prosent klimanøytrale på oppvarming med vårt flisfyringsanlegg, og vi har Vestfolds største solcelle- og solfangeranlegg, sier daglig leder Geir Fossnes ved Gjennestad Drift.

- Vi har solcelleanlegg som til sammen produserer nok strøm til å dekke års-strømbehovet til 27 biler av typen Nissan Leaf med en gjennomsnittlig kjørelengde på 12 500km/år, sier Fossnes til Tekniske Nyheter.

Gjennestad Drift har også en egen flåte med elmopeder og elbiler.

Avgjørende med ladested

Det er avgjørende for senteret som helhet å ha et ladested for elbiler, mener Fossnes. - Vi mener fremtiden er elektrisk, samtidig som vi mener at det er klimavennlig. Det gir oss også et konkurransefortrinn, og vi regner med å få flere kunder ved å ha dette ladestedet.

I forbindelse med åpningen var det invitert til en brunch hvor stortingsrepresentant Erlend Larsen og styremedlem i elbilforeningen, Geir Elsebutangen, holdt hvert sitt miniforedrag om elbilpolitikk og elbilens framtid i Norge.