- Biogass spiller en sentral rolle i å redusere klimagassutslippene fra transportsektoren. Prosjektet i Verdal blir viktig for å erstatte bruk av naturgass med fornybar biogass i Trøndelag, sier markedssjef Petter Hersleth i Enova i en melding fra Enova.

Siden 2008 har biogassfabrikken Ecopro på Verdal foredlet matavfall og slam fra 52 kommuner i Midt-Norge til biogass og næringsrik biogjødsel. Ecopro produserer årlig 25-30 GWh energi i form av urenset biogass, samt rundt 12 000 tonn gjødsel som benyttes i det lokale landbruket som erstatning for mineralgjødsel. Nå skal det nye Ecogas-anlegget oppgradere biogassen så kan den tas i bruk som drivstoff og erstatte diesel eller naturgass.

- Å benytte innbyggernes avfall til å skape drivstoff til å transportere de samme menneskene, er et godt eksempel på sirkulær økonomi, sier styreleder Tore Fløan i Ecogas.

Produksjonen vil tilsvare cirka 3 millioner liter diesel i året, og kan drifte halvparten av dagens gassbusser i Trondheim. Ecogas skal levere gassen til Gasnor, som i dag er leverandør til bussene i trønderhovedstaden.

- Sør-Trøndelag fylkeskommune har besluttet å tilpasse bussdepotet på Sandmoen for å ta imot denne typen gass, og er dermed med på å skape konkurranse i markedet og sikre tilgang av lokalprodusert biogass fra flere produksjonsanlegg. Dette er forventet å gi lavere drivstoffpriser og billigere busstjenester, forklarer Fløan. 

- Målet vårt er å kunne levere kortreist biogass til det midtnorske markedet allerede fra desember i år. Vi starter byggingen av oppgraderingsanlegget umiddelbart, så målet er absolutt oppnåelig. Støtten fra Enova er avgjørende for at vi kan realisere investeringen på totalt 54 millioner kroner.

Enova bidrar med 17 millioner.