Etableringssjef i St1 Norge, Bård Granerud pekte på hvordan transportbransjen er i rask endring, både innen elektrifisering og andre fornybare drivstoff.

– 70 prosent av bilene på veien bruker fortsatt flytende drivstoff, og en stadig større andel av dette er biodrivstoff som blandes inn i bensin og diesel. Dette har vært en av de største grunnene til at utslippene fra veitrafikken har gått ned. Med å tilby flere løsninger med lavutslipp vil utslippene kunne bli ytterligere redusert for selskapene som ønsker å ligge foran i løypa, understreket han, ifølge en pressemelding fra St1.

For bedrifter som nå er i gang med investeringer i biogass-kjøretøy er utviklingen av et nettverk for å fylle tanken helt sentralt. Til våren skal det også etableres lynladere for el-lastebil på Lonelier, noe som vil gjøre stasjonen til St1s mest komplette energistasjon.

Biogass uten subsidier

Biogassanlegget på St1 Lonelier er utviklet i samarbeid mellom St1 og St1 Biokraft. Sistnevnte er et JV mellom St1 og HitecVision. Prosjektet er bygget helt uten subsidier.

Etableringssjef Bård Granerud i St1 Norge. Foto: St1
Etableringssjef Bård Granerud i St1 Norge. Foto: St1

Trygve Grønbekk, forretningsutvikler i St1 Biokraft, fortalte hvordan etableringen av stasjonen på Lonelier er første steg i en større utbygging for de to selskapene.

– Dette er vår første stasjon for biogass i Norge, og et tydelig bevis på at vi mener alvor. Vi bygger dette uten støtte, fordi vi tror på markedet og bygger for fremtiden, sa Grønbekk.

– Lonelier blir viktig på strekningen Oslo–Stavanger, som er et område med stort potensial og en mulighet for transportselskap til å ta posisjon tidlig. Vår ambisjon er et konkurransedyktig, pålitelig og landsdekkende nettverk. Lonelier er første steg – men langt fra det siste. Dette er startskuddet for et større nasjonalt nettverk, som startet her, vi fortsetter med etablering på Koppang allerede i år og deretter Oslo i 2026», sier han.