Etter mange år som trendanalytiker kunne Jorunn Tharaldsen nylig titulere seg som trendforsker etter å ha fullført trendsosiologistudier i Danmark, melder GROHE.

– Å ta på meg forskerrollen føltes veldig stort, og det er mye ansvar som ligger i det. Å være trendforsker handler om å være våken og se etter signaler på hvordan verden flytter seg. Jeg avkoder, analyserer og omsetter trender til konkrete råd for å sikre bedrifter bedre suksess, sier Tharaldsen.

Hun forsker på hva som vil trigge, og hvem som blir de viktige akseleratorene for hvordan vi driver fremgang innen bærekraft i byggenæringen. Arkitektene vil ha en spesielt viktig rolle, ifølge Jorunn.

– Arkitektene er trendskaperne i byggebransjen. De er med på å påvirke og jeg tror de vil være den viktigste akseleratoren for bærekraft i grønne byggeprosjekter fremover. Det er noe arkitektene kan være stolte av, samtidig som det ligger et stort ansvar i å forvalte på riktig måte.

Merverdi og helhetlig tankegang

Bærekraft har lenge vært Tharaldsens hjertesak. Samtidig er hun brennende opptatt av trender. For noen har disse to vært ytterpoler. Ikke for Tharaldsen.

– Bærekraftig design handler om å finne det mennesker faktisk har behov for. Det skal være relevant, nyttig og passe inn i hele trendbildet. Jeg er opptatt av arkitektur og produkter som skal brukes over lang tid, og da må døgnfluene vekk. Mikrotrendene er det som forstyrrer forbruket vårt.

Trender er dessuten et middel til et mål, og nøkkelen til en vellykket og lønnsom innovasjon. Det handler om å tenke tankerekkene helt ut, men også å utnytte trenden på riktig måte, ifølge Tharaldsen.

– I tillegg må vi begynne å se på om valgene våre gir bygget merverdi. Det handler for eksempel om vann og energibesparende løsninger. Designet kan være likt, men funksjonen og måten det er fremstilt på kan være forskjellig.

Få trendforskere i VVS-bransjen

Til daglig jobber Tharaldsen som Key Account Manager for arkitekter og designere hos sanitærprodusenten GROHE. Hun mener VVS-bransjen generelt er ganske konservativ, og så langt har det nesten ikke blitt brukt trendforskere. Nå vil hun bidra til å belyse de riktige trendenes viktige plass, også i VVS-bransjen.

– Trender er både en mulighet og en trussel. Det gir rom for spennende innovasjon, samtidig som det er en stor trussel om du lukker øynene for det.

Verdidyktig handler om å være bevisst sine gode verdier og ønske å forvalte dem rett. Det er viktig som enkeltperson, bedrift og bransje.

– Vi ser en forventet ansvarlighet både fra produsent og forbruker. Alle må ta ansvar. Produsentene må være transparente og ha ansvar og ærlighet som fundament. Forbruker bør bruke noen minutter på å spørre seg selv om de har funnet den optimale grønne løsningen.

Trender fremover

Den ferske trendforskeren har mange tanker om trendene fremover, men det er noen hun tror vil bli ekstra viktige, sett i et større bilde.

– Vi lever i en tid fylt av kriser. Da skifter vi fra idealisme til materialisme. Vi går fra å tenke lang sikt til kort sikt og fra å redde verden til å redde oss selv. Vi gjør ikke de store investeringene hjemme, slik vi gjorde under pandemien. Det er avløst av krig og inflasjon – som gjør at vi igjen skifter fokus. Vi er nå mer bekymret for økonomien enn for miljøet, som var fokuset før pandemien. Nå er fokuset på å gjøre det tryggere, koseligere og funksjonelt. Med dette er taktilitet, det nære og ekte tilbake. Du skal kunne føle produktet med øynene.