Tunnelen er belyst med den høyeffektive GTLED-serien fra Thorn. Avanserte armaturer med smart optikk, samt symmetrisk og asymmetrisk lysfordeling, optimerer kjøreforholdene i tunnelene, melder Thorn.

- I tunnelen er det brukt gjennomgående 43 watts armaturer, med unntak av innkjøringssonene i hver ende. Der er det montert armaturer på henholdsvis 276 watt, 165 watt, 110 watt, 107 watt og 87 watt, sier prosjektleder Atle Olav Hugstmyr fra Scanmatic Elektro AS.

Bevegelsesstyring i tunneler med lite trafikk

Lyset i tunnelen er ikke dimmet, men behovsstyrt. - Det meste av lyset slår seg av når det ikke er biler i tunnelen, sier Hugstmyr.

- Toventunnelen er en tunnel med forholdsvis liten trafikk. Det er derfor det er montert bevegelsesstyring, sier Hugstmyr. - I tunneler med stor trafikk er dette ikke aktuelt.

Det ligger detektorsløyfer i asfalten på utsiden av Toventunnelen. I tillegg er det microbølgeradarer på hver portal på utsiden av tunnelen, som blir trigget når et kjøretøy passerer. 

- Vi har dobbeltdekning i tilfelle det skulle være feil på den ene, sier Hugstmyr.

Gjennom tunnelen er det plassert ut cirka 12 microbølgeradarer. - Tunnelen er delt opp i soner, disse tennes en etter en etter hvert som man kjører innover tunnelen, sier Hugstmyr. - Sonene slukker gradvis etter hvert som bilene har passert.

I alle havarinisjer er det montert bevegelsessensorer. - Hvis en bil blir stående i en havarinisje, så holdes lyset på i denne delen av tunnelen, sier Hugstmyr.

Blå LED-armaturer marker hver kilometer

Spesialdesignede GTLED-armaturer med blå LED markerer hver kilometer inne i tunnelen. Det blå lyset har en beroligende effekt, samtidig som det også er med på å bryte den ensformige veistrekningen gjennom den 10,7 km lange tunnelen.

Dette er et utdrag av en sak som du i sin helhet finner i EnergiRapporten nr. 2/2014. Du kan bestille abonnement på EnergiRapporten her!