Desember 2023 varslet Enova en kraftig satsing på virkemiddelbruken innen hydrogen som drivstoff til maritim sektor. Nå lanseres et nytt støtteprogram hvor Enova mer enn dobler støtten per prosjekt, og øker støttesatsen opp til 80%. Programmet ved navn «Hydrogenproduksjon til maritim transport 2027» er innrettet for å sikre at produsentene av hydrogen kan få lønnsomhet i sine prosjekter. 

- Hydrogen kommer til å være et helt nødvendig drivstoff for at skipsfarten skal kunne kutte utslippene sine. Vi trenger både produsenter av hydrogen og skip som kan bruke dette drivstoffet. Gjennom Enova legger regjeringen til rette for begge deler, noe som vil sette fart på omstillingen i skipsfarten, sier klima- og miljøminister Andreas Bjelland Eriksen, ifølge en pressemelding fra Enova.

Enovas ambisjon for programmet er å gjøre hydrogen tilgjengelig til samme pris som fossile drivstoff ved skutesida. 

- Det sikrer gjennomføringskraft hos rederne. Samtidig stiller vi strenge krav. Prosjektene kan nå få betydelig støtte, men da kreves det også at de gjennomfører og leverer, sier administrerende direktør Nils Kristian Nakstad i Enova. 

Vil realisere de første verdikjedene innen 2030 

I løpet av 2027 vil de første anleggene kunne produsere hydrogen til norske fartøy. Med det vil de første fungerende verdikjedene for hydrogen som drivstoff på sjøen realiseres innen 2030. I første søknadsrunde for støtteprogrammene hydrogen i fartøy og ammoniakk i fartøy, ble det tidligere i år samlet søkt om støtte til 45 fartøy for hydrogen og ammoniakk, og et samlet støttebeløp på 4,5 milliarder kroner. 

- Vi ser et momentum i bransjen akkurat nå, og det gir oss styrket tro på at vi sammen vil lykkes. Når selskapene nå kan få opptil 80% i støtte både til produksjonsanlegg og fartøy, er det nok enda flere som kan være fremoverlente. Forrige søknadsrunde demonstrerer at mange aktører ønsker å satse, noe som er helt avgjørende for å få dette til, sier Nakstad i Enova. 

Det har vært mye debatt og usikkerhet omkring hydrogen. Enova har støttet slike prosjekter siden 2020, men resultatene har latt vente på seg. Samlet har Enova delt ut nær 2,5 milliarder kroner i støtte gjennom ulike programmer. De første prosjektene begynner nå å ta investeringsbeslutninger, men ingen er realisert i markedet så langt.  

Høyere støtte, konkurranse og strengere krav

Markedsutviklingen har ført til at de fleste prosjektene har blitt langt dyrere enn det som lå til grunn da de ble innvilget støtte fra Enova. Bare inflasjon og svekket kronekurs har for flere bidratt til 40 til 50% økning i investeringskostnadene. Dette igjen har ført til at den opprinnelige støtten fra Enova ikke lenger er tilstrekkelig til at prosjektene kan bli lønnsomme i konkurranse med de fossile alternativene i markedet dag for dag. Derfor tar Enova nå grep.  

Samtidig påpeker Nakstad at vi – for å lykkes – er helt avhengige av at det kommer et minste kritisk antall av både produsenter langs kysten og brukere på sjøen relativt samtidig. Slik får produsentene et stort nok kundegrunnlag til å kunne opprettholde en sunn drift.  

- Denne nettverksbarrieren, eller høna og egget-sitasjonen, er det helt vesentlig at vi som utvikler virkemidler greier å bryte ned på en effektiv måte. Og her er det ikke bare snakk om ei høne og ett egg, men i alle fall tre-fire høner og en god håndfull egg. Med høyere støtte, konkurranse og strengere krav, tror vi at den krevende utviklinga av de første verdikjedene for hydrogen i maritim sektor nå kan lykkes, sier Nakstad. 

Helt nødvendig satsing

Enovas mål er å realisere de første fungerende verdikjedene for hydrogen som drivstoff i Norge – hvor både produsenter og redere velger hydrogen i konkurranse med de fossile drivstoffene dag for dag, fordi det lønner seg. Samtidig ønsker statsforetaket å få demonstrert teknologi, redusert risiko, utviklet standarder og regelverk som bereder grunnen for en bredere utrulling av hydrogen som klimateknologi på sjøen etter 2030. 

- Bare slik kan vi nå målene om nullutslipp i 2050. Derfor er denne svært omfattende satsingen helt nødvendig for omstillingen av Norge til en sjøfartsnasjon også i lavutslippssamfunnet, avslutter Enova-direktøren.