Dette markerer et tydelig skifte i en av Norges største operative bilparker. Elektriske kjøretøy er i ferd med å bli standarden, ikke unntaket.
– Dette er en milepæl vi har jobbet målrettet mot over flere år. At elbilene nå er i flertall, viser at løsningene fungerer i hverdagen vår, sier Baard Dyrhaug, Fleet manager i Bravida Norge, ifølge en pressemelding.
For få år siden var det usikkerhet knyttet til om en så stor servicebilpark kunne elektrifiseres uten å gå på bekostning av drift og tilgjengelighet. I dag er bildet et annet. Nye bilmodeller dekker behovene bedre, og overgangen går stadig raskere.
Utviklingen fortsetter i høyt tempo. Nå er mer enn 70 prosent av alle nyanskaffelser elektriske, noe som vil gi rask effekt på hele bilparken i årene som kommer.
– Oppnåelse av denne milepælen er veldig gledelig og elektrifiseringen av bilparken er i tråd med krav i vår klimaomstillingsplan. Bravida Group «Near-term» klimamål er godkjent av Science Based Targets initiative (SBTi), med mål om netto null utslipp i hele Bravidas verdikjede i 2045, sier Karin Wasskog, fagansvarlig for kvalitet og bærekraft i Bravida Norge.
– Elektrifiseringen er et av flere steg i vårt arbeid med å redusere utslipp og modernisere vår egen drift. Det gir både miljøgevinster ved reduksjon av CO2-utslipp og mer effektiv ressursbruk gjennom god planlegging av oppdrag for å redusere transport, sier hun.
Samtidig er tilgangen på lading fortsatt en nøkkelfaktor. For å lykkes fullt ut er Bravida avhengig av gode ladeløsninger både hjemme, på arbeidsplasser og ute på prosjekter.
Med flertallet av bilene elektriske, går Bravida fra en overgangsfase til en ny normalsituasjon, der strøm er førstevalget.






