Trondheim Lufthavn Værnes er verdens første flyplass med Philips´ nyeste belysningssystem. Med nesten fem millioner flypassasjerer årlig er Trondheim Lufthavn Værnes den fjerde største flyplassen i Norge. For å innfri nye sikkerhetsretningslinjer, har flyplassen de siste to årene jobbet tett sammen med Philips for å utvikle et komplett utendørs belysningssystem.

Fra fire til en kW per lysmast

Det nye OptiVision-konseptet med LED-armaturer er installert i seks lysmaster. I motsetning til tidligere installasjoner som bruker fire kW per lysmast, er forbruket nå kun en fjerdedel av dette. I tillegg gir løsningen mer lys utover flyplassen.

Værnes Lufthavn hadde behov for en komplett nyinstallasjon med utendørs belysning der flyene står parkert, såkalt APRON-flyplassparkering. Dette skulle være en belysning med tilstrekkelig lysytelse, være i overenstemmelse med Luftfartsverkets retningslinjer, kunne tåle hardt vær og ikke minst unngå å være sjenerende for både fly- og bakkepersonale.

- Jeg ba Philips om å se på mulighetene for å utvikle en armatur som ga oss en komplett løsning som overholder myndighetenes krav og er langtidsholdbar. Vi har tilbydere med lignende produkter, men valgte å gå for en leverandør som har rygg til å bære en eventuell reklamasjon på et slikt omfattende lysanlegg, sier Tor Arne Larsen, elektroleder i Avinor på Værnes.

Armaturet OptiVision LED fra Philips viste seg å være et godt valg i forhold til de forelagte kravene. Konseptet som ble levert på Værnes, består av atten OptiVision LED-armaturer på seks lysmaster på linje, der fire lysmaster med to armaturer i hver mast bruker cirka 1 kW per mast. Dette er i kontrast til tilsvarende konvensjonelle installasjoner på flyplassen som bruker 4 kW per lysmast.

- Energiforbruket på utendørs belysning reduseres med 75 prosent, og vi sikres et mer naturlig lys. Dette gjør at du lettere kan se forskjellige objekter, du blendes ikke og mister ikke nattesynet selv om du ser direkte på lyset, sier Tor Arne Larsen, driftsleder for elektro ved Avinor Værnes.

- Enklere vedlikehold er også en stor fordel. Man behøver ikke å klatre i toppen av masten for å bytte lyskilde. Levetiden på LED reduserer driftskostnadene, og med el-skapet montert på bakkenivå er prosessen med eventuell feilsøking tids- og kostnadsbesparende, sier Larsen.

Dette er et utdrag av en sak som du i sin helhet finner i EnergiRapporten nr. 8/2014. Du kan bestille abonnement på EnergiRapporten her!