Akkurat nå deltar IVECO i Tour d’Europe – en europeisk kampanje med over 30 deltakere som har til formål å fremme fornybart drivstoff i overgangen til klimanøytralitet innen 2050. Med flaggskipet S-Way, som går på biogass (bio-LNG), ønsker IVECO å vise at tungtransport kan være bærekraftig over lange avstander – uten å gå på kompromiss.
Turneen har hittil vært innom blant annet Italia, Østerrike, Tyskland og Frankrike og avsluttes i Brussel i juni. Alle etappene kjøres med fornybare drivstoff som biometan, HVO (hydrert vegetabilsk olje, også kjent som biodiesel) og bioetanol.
– Gjennom vår deltakelse i Tour d’Europe ønsker vi å vise at biometan er en praktisk og tilgjengelig løsning for langtransport – med høy ytelse uten å gå på kompromiss, samt konkurransedyktige totale eierskapskostnader og en betydelig reduksjon i CO₂-utslippene, sier Giandomenico Fioretti, Head of Alternative Propulsion Business Development hos IVECO, ifølge en pressemelding.
Nordisk marked klart for storskala bruk
Også i Norden øker interessen for biogassdrevne lastebiler – særlig med tanke på regionens solide infrastruktur for alternative drivstoff og det voksende antallet biogassanlegg.
![]() |
Anders Velta, Country Sales Manager Norge hos Hedin Nordic Truck AB, som representerer IVECO i Norden. Foto: IVECO |
– Vi merker et økende engasjement fra kunder som ønsker å redusere klimaavtrykket sitt uten å gi avkall på rekkevidde eller lønnsomhet. Biogasslastebilene våre er et konkret og konkurransedyktig svar på dette behovet, sier Anders Velta, Country Sales Manager Norge hos Hedin Nordic Truck AB, som representerer IVECO i Norden.
IVECO S-Way har en rekkevidde på opptil 1 700 km på én tank med bio-LNG og er utstyrt med en motor på 500 hestekrefter som kombinerer kraft med lavt drivstofforbruk. Sammenlignet med forrige modell har den nye versjonen opptil 11 % høyere drivstoffeffektivitet og færre CO₂-utslipp.
Biogass – fra avfall til drivstoff
Biogass produseres av organisk avfall og biprodukter og er et sirkulært, fornybart drivstoff. Det er fullt kompatibelt med dagens LNG-infrastruktur, noe som gjør det til ett av få alternativer som er klare for umiddelbar storskala bruk i transportsektoren.
– Vi tror på en kombinasjon av løsninger. Biogass er et viktig skritt i overgangen, spesielt for langtransport der elektrisitet fortsatt har sine begrensninger, sier Velta.
– At turneen avsluttes i Brussel, er en tydelig oppfordring til beslutningstakerne i Europa om å sikre at biodrivstoff får en tydelig plass i CO₂-regelverket, med tanke på potensialet det har til å redusere utslippene fra godstransport, avslutter Giandomenico Fioretti.