Dette melder Norsk Fjernvarme.

Under ombyggingen av et kontorbygg til boligblokk like ved Pompidou-senteret, konstaterte byggherren Paris Habitat at kjelleren i bygget lå tett ved undergrunnstunnelen. Det ga ideen om å utnytte varmen fra stasjonen, som aldri blir kald grunnet utstyr som avgir varme som tog som starter og bremser, i tillegg til varme som avgis fra belysningssystemer og store folkemengder.

I stedet for å slippe denne varmen ut til fuglene installerte sporveisselskapet RATP en varmepumpe for å forvarme det vannbårne systemet i de 20 leilighetene som sikrer en temperatur på 19 grader minimum.

- Leieboerne sier selv at det er for varmt i leiligheten, sier vaktmesteren til Le Parisien. Når togene står, kan luften på stasjonen likevel være varm nok. Hvis dette ikke er tilfelle, vil det lokale varmesystemet i byen besørge varmere vann.

Spillvarmen fra metroen er garantert å dekke 35 prosent av varmebehovet i blokken. 

- Det er et varmesystem som ikke bare er bra for miljøet, men også for lommeboken, sier Helene Schoerer, visedirektør i Paris Habitat, til avisen, ifølge Norsk Fjernvarme.