Dette melder Eaton.

– Eaton er svært stolte over å kunne investere stort i teknologi og utviklingsprogrammer som akselererer den globale overgangen til en fremtid med mindre karbonutslipp. 

Det sier Jon Helsingeng, administrerende direktør i energistyringsselskapet Eaton. Bakgrunnen er at Eaton kunngjør deres deltakelse i et europeisk forsknings- og innovasjonsprosjekt kalt FLOW Consortium. Her vil selskapet bidra til å levere både teknologien og forretningsmodellene som trengs for å støtte masseutvikling av ladeinfrastruktur for elbiler. 

Med støtte fra EUs forskning- og utviklingsprogram Horizon Europe skal prosjektet med en prislapp på 9,87 millioner euro strekke seg over fire år, med et omfang som dekker hele verdikjeden for elbillading. FLOW Consortium, som består av 24 eksterne partnere og seks ledende universiteter på tvers av Europa, skal ledes av Fundació Institut De Recerca En Energia De Catalunya

Eatons rolle i samarbeidet blir å videreutvikle teknologien for lading av elbiler og å vise frem løsninger for elbillading basert på erfaringer fra tilnærmingen "Buildings as a Grid", som handler om å samle strømbehovet til bygninger og elbiler med lokale muligheter for å generere fornybar energi. 

Blant temaene som vil forskes og utvikles på er vehicle-to-grid (V2G) og vehicle-to-everything (V2X) som åpner for større systemfleksibilitet – DC-DC-lading (likestrøm til likestrøm) som gir både strømkvalitet og kontrollfordeler. I tillegg vil det bli videre arbeid med Eatons energistyringssystem "Buildings as a Grid" som åpner for prognoser, optimalisering og andre viktige tjenester. For å kombinere de ulike teknologiene i én komplett løsning, skal flere av Eatons bedriftsenheter samarbeide på prosjektet – inkludert det europeiske Eaton Research Labs-teamet og det Dublin-baserte Eaton Center for Intelligent Power. 

– Nå som elbiler blir mer og mer vanlig ikke bare i Norge, men over hele Europa, trenger vi omfattende helintegrert ladeteknologi for å støtte denne veksten. Som en viktig partner i FLOW-prosjektet gleder vi oss over å få utvikle optimale løsninger for elbillading, V2G, V2X og energistyring. Vi skal demonstrere disse teknologiene ved tre testlaboratorier: i Barcelona og Dublin, og ved Eatons eget innovasjonssenter i Praha. I tillegg skal vi støtte store teknologiutstillinger i Roma og København med energistyringssystemene våre, sier Helsingeng. 

– Vi er hele tiden på jakt etter muligheter til å kombinere vår globale skala og ekspertise med industrielle og akademiske partnere i verdensklasse, og på den måten forsterke vårt eget innovasjonsarbeid. Fra energistyring i bygninger til DC–DC-lading skal arbeidet vårt i FLOW-prosjektet bidra til å utvikle nye løsninger for å akselerere kommersialiseringen og utbyggingen av infrastruktur for lading av elektriske kjøretøy, sier han.