– Det er ingen liten prestasjon å komprimere åtte år med samarbeid, forskning, utvikling og engasjement inn i to dager, men effekten av NCCS er udiskutabel, og det er givende å se alt vi har oppnådd sammen, sier Mona Mølnvik, direktør for NCCS og forskningsdirektør ved SINTEF Energi, ifølge en pressemelding.

Konferansen samlet CCS-eksperter, forskere og industriledere for å reflektere over senterets resultater. De diskuterte også de gjenværende utfordringene som må adresseres i NCCS' etterfølger, gigaCCS, for at CCS skal kunne realisere sitt potensial som en nøkkelteknologi i overgangen til netto nullutslipp.

32 partnere, minst 15 nye forskningsprosjekter og over 100 studenter

NCCS er et Forskningssenter for miljøvennlig energi (FME) som samler 11 forskningspartnere, 21 industripartnere og 18 tilknyttede partnere med mål om å akselerere implementering av CCS i stor skala. Samarbeidet sikrer at forskningen har relevans og at resultatene tas i bruk av industrien.

I tillegg til de 30 innovasjonene har NCCS ført til minst 15 nye forskningsprosjekter som konsentrerer seg på forskjellige deler av CCS-verdikjeden. Dette inkluderer områder som ikke var inkludert i NCCS sin opprinnelige søknad, som CO2-fangst på skip.

NCCS har også aktivt bidratt til å fremme Norges kompetanse på CCS og kunnskapsdeling på tvers av landegrenser. Senteret har utdannet over 100 studenter, inkludert 24 PhD-studenter, 55 masterstudenter og 11 postdoktorer. I tillegg har NCCS finansiert 16 mobilitetsstipender som har ført til forskerbesøk mellom senteret og 17 forskningsinstitutter i 10 land.

Langskip ville ikke satt seil uten NCCS

Mulighetsstudien for Langskip ble gjennomført i 2016, samme år som NCCS startet, og den endelige investeringsbeslutningen ble annonsert i 2020. Eierne av de to tilknyttede fangstprosjektene, Norcem og Hafslund Celsio, er begge partnere i NCCS, det samme er to av de tre eierne av Northern Lights-lagringsprosjektet, Equinor og TotalEnergies.

Northern Lights åpnet offisielt tidligere i år, mens ett av de to fangstprosjektene er planlagt å settes i drift i 2025.

– Jeg er ganske sikker på at NCCS spilte en viktig rolle i investeringsbeslutningen for Langskip-prosjektet, sier Mølnvik.

«Å stå på skuldrene av kjemper»

Da NCCS startet i 2016, var det svært liten aktivitet og interesse for CCS. I dag er situasjonen dramatisk endret, noe som i stor grad tilskrives arbeidet utført gjennom NCCS ifølge senterets industripartnere.

– NCCS startet i CCS sin mørkeste tid. I dag er situasjonen mye lysere, og NCCS har spilt en betydelig rolle i dette, sier Ola Miljeteig, styreleder i NCCS og VP for CCS Solutions i Equinor.

Selv om CCS har kommet langt, har det fortsatt ikke nådd det omfanget som er nødvendig for å hjelpe oss med å nå klimamålene. Men takket være fremskritt gjort i NCCS – samt forgjengeren FME, BigCCS – er etterfølgeren gigaCCS godt posisjonert til å fortsette arbeidet og adressere de gjenværende utfordringene.

– Selv om dette er slutten på NCCS, er det ikke slutten på vår reise – men en fortsettelse, der vi tar et nytt skritt nærmere målet om å bruke CCS som et viktig avkarboniseringsverktøy, sier Mølnvik, som også vil lede gigaCCS.

gigaCCS lanseres formelt i januar 2025.