Dette melder Norsk-Tysk Handelskammer.
Med prosjekter som Northern Lights og Langskip har Norge allerede lagringsløsninger klare under havbunnen i Nordsjøen. Med den nye loven kan CO₂ fra tyske industriprosesser også transporteres til Norge og lagres trygt der. Det kan innlede et nytt, grenseoverskridende klimapartnerskap som muliggjør tettere samarbeid både økonomisk og teknologisk.
– Med dagens beslutning vil Tyskland kunne bidra til oppbyggingen av en mer omfattende europeisk CCS-infrastruktur – og Norge står klare til å bidra med erfaring og kapasitet, sier Pia Prestmo, talsperson for Norsk-Tysk Handelskammers CCS-arbeidsgruppe.
– Sammen kan Norge og Tyskland vise at utslippsreduksjon og industriell konkurransekraft kan gå hånd i hånd, sier hun.
Med loven legger Tyskland grunnlaget for å redusere uunngåelige utslipp fra viktige næringer som sement-, stål- og kjemikalieproduksjon ved hjelp av lagring. Nordsjøen vil dermed stå i fokus for en grenseoverskridende CO₂-infrastruktur, som i fremtiden vil knytte sammen transport- og lagringsløsninger mellom Norge, Tyskland og andre europeiske land.
Ifølge Norsk-Tysk Handelskammer åpner dette nye muligheter for næringslivet i begge landene når det gjelder investeringer, teknologisamarbeid og fellesprosjekter som kan fremskynde utviklingen mot klimanøytralitet i Europa.
– Det er nå essensielt at det dannes en forutsigbar, langsiktig etterspørsel etter karbonfangede basisprodukter som stål, aluminium og sement, såkalte Lead Markets, i tillegg til videre utvikling av infrastruktur. Det vil kunne sende et signal til markedene og dermed styrke den økonomiske bærekraften i de neste CCS-prosjektene i norske og tyske selskaper, sier Prestmo.






