- Vi ønsker samtidig å få private aktører på banen, blant annet når det gjelder utbygging og drift av ladestasjoner. Målet må være er at markedet etter hvert skal fungere av seg selv. Da trengs det nye løsninger for å kombinere lading og parkering som kommer både elbilister og parkeringsselskaper til gode, sa samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen i følge regjeringen.no i forbindelse med åpningen av ladelaboratoriet PowerPark på Sjølyst i Oslo 23. januar.

Powerpark består av seks ladestasjoner, med strømtilførsel via vanlig strømnett, solceller og batteri. I tillegg har PowerPark en observasjonspost bemannet med eksperter som kan intervjue og observere elbilistene. Målet er å skape en enkel ladehverdag med fremtidens lade- og parkeringssystem.

Ladelaboratoriet PowerPark er utviklet av Salto ladestasjoner AS. Det har fått støtte fra Norsk Designråd og miljøprosjektet Transnova, som er organisert under Statens vegvesen.

Målet med ladelaboratoriet er å skape en enkel ladehverdag med fremtidens lade- og parkeringssystem. I tillegg er det inngått et samarbeid med Nespresso rundt kaffetilbudet.

- Det trengs helt nye lade- og parkeringsløsninger for elbil når antall elbiler har passert 19 000 og raskt nærmer seg 50 000. Powerpark skal teste ut de beste lade- og parkeringsløsningene for både elbilbrukere og de som skal drifte lade- og parkeringsplasser for elbiler, sier utviklingssjef Hedda Heyerdahl Braathen i Salto ladesystemer.