– Dette er et historisk øyeblikk i Hurtigrutens over 130 år lange historie langs kysten og for klimaet. Og ikke minst er det et konkret bevis på at det er mulig å kutte utslipp ved å bruke bærekraftig biodiesel som er tilgjengelig i dag og uten å investere milliarder i nye skip og ny infrastruktur, sier konsernsjef Hedda Felin i Hurtigruten, ifølge en pressemelding fra St1.
Seiler på brukt frityrolje
Seilasen går på HVO100, et biodrivstoff fra St1. Det er laget av avfalls- og restprodukter som brukt matolje og fettavfall – råstoff som ellers ville gått tapt, men som nå får nytt liv som energi.
– Livsløpsanalyser viser at drivstoffet kan redusere klimagassutslippene med opptil 90 prosent sammenlignet med fossile alternativer, sier Lea Rankinen, direktør for bærekraft og samfunnskontakt i St1.
De siste fire årene har Hurtigruten investert over en milliard kroner i tekniske oppgraderinger. MS Richard With er ett av skipene som har fått installert batteripakker og nye motorer. 
– Hurtigruten mener bærekraftig biodrivstoff er den raskeste og mest kostnadseffektive veien til utslippskutt. Dette gjelder spesielt for sjøfarten, hvor nullutslippsteknologien for større skip fortsatt er noen år fram i tid, sier Felin.

Produktet Hurtigruten seiler på er sertifisert biodrivstoff, HVO 100 med opprinnelse fra brukt matolje og matavfall fra England. Foto: Hurtigruten
Verifisert drivstoff
St1 Norge fremhever seilasen som et eksempel på hvordan man kan kutte utslipp ved å bruke eksisterende teknologi og utprøvd biodrivstoff.
– Denne seilingen viser hvordan sirkulære løsninger kan skape reelle utslippskutt i dag. Hurtigruten viser handlekraft, og for oss i St1 handler dette om å bruke teknologi og ressurser smartere. Vi gjør avfall til drivstoff og viser at omstilling er mulig nå, sier Rankinen.
Drivstoffet er laget av råstoff innsamlet av St1s britiske datterselskap Brocklesby, som så er behandlet ved St1s bioraffineri i Göteborg. Hele produksjonen er ISCC-sertifisert, som sikrer etterlevelse av bærekraftskrav og full sporbarhet.
Seilasen går langs den klassiske Kystruten Bergen-Kirkenes-Bergen med vanlige rutetider til alle de 34 havnene i ruta.  MS Richard With kommer til Ålesund torsdag og til Trondheim fredag. Ferden fortsetter så videre over polarsirkelen og til snuhavnen i Kirkenes, hele veien med lokale passasjerer, gods og turister om bord. Rundturen avsluttes i Bergen 9. november.
 
									





