Dette melder Drivkraft Norge.
SSB melder at norske klimagassutslipp i 2024 var 13 prosent lavere enn i 1990. Blant de fire årsakene som trekkes frem er biodrivstoff og elektrifisering av bilparken. Drivkraft Norges medlemmer, som omfatter 95 prosent av all omsetning av drivstoff og hurtiglading i Norge, støtter sterkt opp om begge tiltakene, men dessverre får de ikke begge den oppmerksomheten de fortjener.
Norge er verdensledende i elektrifisering av bilparken. Likevel var det først i 2023 at elbilenes unngåtte utslipp passerte biodrivstoff i mengden CO2-redusert her til lands. Dette blir til og med mange som jobber i vår egen bransje forbauset over, for biodrivstoffets rolle i den grønne omstillingen er kraftig underkommunisert, og det gjør at vi ikke får utnyttet potensialet som ligger i denne fornybare energibæreren.
Omtrent all bensin og diesel som selges på landets energistasjoner har en innblanding av bærekraftig biodrivstoff, som oftest fremstilt av raps, sukkerrør og diverse avfallsprodukter som brukt frityrolje og animalsk fett. Det er på grunn av myndighetenes omsetningskrav, som sier at for veitrafikken skal biodrivstoff utgjøre 19 prosent av samlet salg av bensin og diesel. Regjeringen legger opp til å øke kravet gradvis til 33 prosent inn mot 2030.
Som SSB bekrefter, er dette et av Norges viktigste virkemidler for å redusere CO2-utslipp. Derfor er det merkelig at Miljødirektoratet stikker kjepper i hjulene for økt frivillig bruk av biodrivstoff, særlig i offentlige anskaffelser.
– Byråkratiske hindringer holder bruken av biodrivstoff tilbake. Drivstoff som HVO100, en biodiesel laget av avfall fra industrielle prosesser som slakteriavfall og trevirke, bør kunne regnes som fornybart og være med i konkurransen om offentlige anskaffelser. Det vil ikke hindre elektrifiseringen, men gjøre at vi kutter utslippene enda raskere, og til lavest mulige kostnad for skattebetalerne. Tallene fra SSB beviser at det fungerer, sier direktør Kristin Bremer Nebben i Drivkraft Norge, bransjeforeningen for selskaper som selger flytende drivstoff og energi til norske bilister.






