Dette melder Eaton.

- Dette er et viktig steg mot en flyindustri med mindre utslipp i Europa. Vi er stolte av å levere velprøvd ladeteknologi til fremtidsrettede aktører som satser på en grønnere transportbransje, sier Jon Helsingeng, som leder energistyringsselskapet Eaton i Norge og Norden.

 Eaton har levert ladeteknologien til Skycharge, som er utviklet av datterselskapet Green Motion og flyprodusenten Pipistrel.  

 Skycharge er også den første ladestasjonen for elektriske fly som kan samspille med strømnettet. - Dette er best kjent som “vehicle to grid” -teknologi eller toveislading, og er noe vi vil se mer av fremover, sier Helsingeng.

Jon Helsingeng,  leder energistyringsselskapet Eaton i Norge og Norden. Foto: Eaton

Teknologien er best kjent i elbilmarkedet, men er fortsatt et relativt nytt fenomen i Norge. - Lading av kjøretøy og fly belaster strømnettet. Med en  “vechicle to grid” -løsning fungerer batteriene også som en ressurs. Du kan lade batteriet og hente ut strøm ved behov, selge overskuddsstrøm tilbake til nettet, eller bruke strømmen i batteriet når prisen på strøm er på sitt høyeste, forklarer Helsingeng.

Han er spent på å følge med på elektrifiseringen av transportbransjen i Norge og Europa fremover. - Elektrifiseringen skjer raskt, både her og i resten av verden. Hele transportbransjen er i omstilling. Vi har i mange år hatt teknologien som trengs for å erstatte fossilt drivstoff med batterier. Nå begynner bransjen å bli moden for å ta den i bruk, noe Skycharge er et eksempel på, sier Helsingeng.