Til nå har anbefalingen, fra blant andre bilprodusentene, vært å bruke strøm fra nettet til å forvarme elbilen. Begrunnelsen er å spare batteriet for å sikre maksimal rekkevidde. 

Men det er ikke alltid nødvendig, eller lønnsomt, ifølge SINTEF.

- For de aller fleste kjøreturer trenger man ikke et fulladet batteri, og man belaster dermed både strømnettet og lommeboka unødvendig, sier Åse Lekang Sørensen i SINTEF.

Hun har regnet på hvor mye nettstrøm som brukes til å forvarme elbiler og hvordan det påvirker strømnettet.

Folk lader smart om natten

Når flere og flere av oss kjører elbil, blir den totale belastningen på strømnettet betydelig. Da er det viktig å vite hvordan bruk av elbiler påvirker den totale strømbruken og hvordan vi bør bruke strømmen smartest mulig.

Mange parkerer bilen sin hjemme på ettermiddagen, men utsetter selve ladingen til natten. Det er smart, for da er belastningen på nettet lavest og strømmen billigst.

Men oppvarming skjer som oftest om morgenen på de kaldeste vinterdagene, når den totale belastningen på strømnettet er aller høyest, og strømmen er dyrest.

- Strømmen som brukes til å forvarme elbiler utgjør lite i den store sammenhengen, men likevel påvirker det bruken når belastningen er størst, sier Sørensen.

For en enkelthusholdning vil dette ofte gi høyere kostnader til strøm, siden spotprisen vanligvis er høyest om morgenen. I noen tilfeller kan det også gi høyere nettleie, dersom strømbruken til forvarmingen fører til at man havner på et høyere fastledd. Fastleddet er en del av strømregningen som regnes ut etter de høyeste døgnmaksene hver måned.

Mange typer elbiler kan velge å bruke strøm fra batteriet til forvarmingen. Rådet fra forskeren er derfor å heller lade smart om natten, slik mange allerede gjør, og så forvarme bilen med batteriet, uten at bilen er koblet til nettet. Kun dersom man skal på langtur i kaldt vær anbefaler hun å bruke strøm fra nettet til forvarmingen.

Slik beregnet forskerne energibruken

Forskere i senteret Zero Emission Neighbourhoods in Smart Cities har testet oppvarming av vanlige elbiler i ulike værforhold.

Fem av de vanligste elbilene i Norge i 2022 var med i forsøket: BMW i3, Jaguar I-PACE, Nissan Leaf, Tesla Model 3 og VW eGolf. De utgjør til sammen 38 % av elbilene på norske veier.

I tillegg utviklet forskerne modeller for å undersøke forholdet mellom ulike variabler, for eksempel utetemperatur og energibruk under forvarmingen.

Til slutt ble timevise energibelastninger for forvarming av elbilkupeer sammenlignet med annen energibruk i leilighetsbygg.

Så mye kraft brukes til å varme opp bilene

Forskerne har regnet ut hvor mye kraft som brukes av ulike elbilmodeller ved ulike utetemperaturer.

  • De fleste elbilene brukte mellom 3 og 8 kW effekt i starten, noe som ble redusert til omtrent 2 til 4 kW etter 10 til 20 minutter.
  • Forvarmingen varte mellom 15 og 45 minutter.
  • Energibruken under forvarmingen var opptil 2 kWh for de fleste elbilene, med en maksimal verdi i forsøkene på 5 kWh.

Kraft- og energibruken til forvarming av elbilkupeer påvirkes av selve bilen, ladepunktet, hvor lenge man forvarmer, temperaturen ute og inne i bilen og ladevaner, det vil si når, hvor lenge og ofte man kobler til laderen.

Les artikkelen: Grid-connected cabin preheating of Electric Vehicles in cold climates – A non-flexible share of the EV energy use