– Uno-X sin satsning på mer miljøvennlig bilvask er et eksempel til etterlevelse. Dette er sirkulær økonomi i praksis, gir en enorm miljøgevinst. Uno-X gjør det enkelt for forbrukere å ta gode miljøvalg, sier Cathrine Pia Lund, administrerende direktør i Svanemerket ifølge svanemerket.no.

Uno-X har rullet ut svanemerkede bilvaskehaller i rekordfart. Siden den første ble satt opp i mars 2021, drifter de nå hele 37 svanemerkede bilvaskehaller over hele landet.

En svanemerket vaskehall bruker betydelig mindre vann, fra normalen på rundt 450 liter per bil til 90 liter per bil. I tillegg er det strenge krav til vaskemidlene som brukes, og innovativ teknologi renser vannet så godt at det kan brukes om igjen – vask etter vask.

Viser handling og kommuniserer tydelig om miljø

Miljø gjennomsyrer hele forretningsmodellen og all kommunikasjon som Uno-X gjør ut mot kundene. I tillegg til å bidra til et større tilbud av svanemerkede tjenester, er Svanemerket en godt integrert del av hele bilvaskehallkonseptet – også fysisk og synlig merking av alle vaskehallene. De er spesielt gode på å kommunisere hvilke miljøfordeler deres svanemerkede tjeneste har på en tydelig og dokumenterbar måte mot forbrukere.

- Sammen med satsingen vår på lynlading av elbiler, så er svanemerket bilvask et viktig grep for en bærekraftig omstilling av vår virksomhet. Svanemerket er et kvalitetsstempel, og potensialet er stort, sier Ole Robert Reitan, CEO i Reitan Retail, som eier Uno-X Mobility

Konseptet er godt tatt imot

Svanemerket er Nordens offisielle miljømerke og svært godt kjent i befolkningen. Haugland i Uno-X Mobility Norge forteller at kundene setter pris på konseptet og hvordan de kommuniserer rundt miljø ved bruk av Svanemerket. 

– Kundene våre har tatt svært godt imot vårt konsept. Nå skal vi så raskt som mulig etablere 100 svanemerkede vaskehaller i Norge i første omgang. Vaskehallene bygges ved fabrikken vår i Hammel i Danmark. Det gjør det enklere og mer effektivt å bygge, samtidig som vi har god oversikt over vår påvirkning på samfunn og miljø i hele verdikjeden, sier Haugland.