– Vi ser en bransje som vil, der mange allerede gjør mye, men der andre trenger hjelp til å vite hvor innsatsen bør legges og hvilke tiltak som utgjør en reell miljøforskjell. Derfor lanserer Svanemerket nå et verktøy som hjelper arrangører å redusere arrangementets totale klima- og miljøavtrykk, sier Cathrine Pia Lund, administrerende direktør i Svanemerket, ifølge en pressemelding.
Med over 900 festivaler i Norge og nær 10.000 musikkarrangementer bare i Oslo årlig, kan den samlede effekten bli stor.
Mer gjenbruk, mindre sløsing
Arrangementer er storforbrukere av alt fra engangsartikler og dekor, til strøm og mat. En systematisk, standardisert tilnærming til måling, rapportering og kildesortering er avgjørende for å få til reelle forbedringer.
– Vi vil bruk-og-kast kulturen til livs, og bidra til en mer sirkulær økonomi. Derfor stiller Svanemerket blant annet krav om mest mulig gjenbruk og ombruk av dekorasjoner som lys, møbler, duker og blomster. Det er også strenge krav til engangsartikler og gode systemer for avfallshåndtering, sier Lund.
I tillegg stilles det krav til energibruk, mat og drikke, og til beskyttelse av natur og dyreliv på arrangementsstedet – både før, under og etter.
For at et arrangement skal bli svanemerket, kreves blant annet:
- Bruk av fornybar strøm og biodrivstoff, fremfor fossilt.
- Redusert klimabelastning fra transport, for eksempel at det skal være mulig å komme seg til eventet med kollektivtransport.
- Bruk av kopper med redusert miljøbelastning, for eksempel gjenbrukbare eller miljømerkede kopper – og strenge krav til andre engangsartikler.
- Sikre gode systemer for avfallshåndtering og resirkulering.
- Tilby mat med lavere miljøavtrykk, inkludert et utvalg av økologiske og vegetariske alternativer.
- Gjenbruk av dekor, møbler, lys ol., og generelt forbruke mindre.
- Bruk av miljømerkede rengjøringsmidler.
- Involverer ansatte og leverandører i miljøarbeidet.
– Vi vet at både publikum, ansatte og sponsorer etterspør mer miljøvennlige alternativer. Med Svanemerket får arrangørene både dokumentasjon på hva de faktisk gjør, og et skikkelig bra kommunikasjonsverktøy - som forbrukerne kjenner igjen og har høy tillit til, sier Lund.