Dette skriver ZVEI-Zentralverband Elektrotechnik- und Elektronik industrie e.V. på sine websider.

I 2010 var det totale elektrisitetsforbruket i Tyskland beregnet til 530 TWh. Nær 40 prosent av dette, 200 TWh, var brukt av motordrevne maskiner og systemer som pumper, vifter, kompressorer, heiser og transportbånd.

Cirka 35 millioner 3 fase-motorer er i bruk i Tyskland i dag. Mange av dem er mer enn ti år gamle. Bare noen få av dem har effektivitetsklassene IE2 eller IE3, ifølge ZVEI.

Rundt 15 prosent av disse er allerede utstyrt med moderne elektronisk hastighetskontroll. Å installere elektronisk hastighetskontroll ville vært fornuftig for omtrent halvparten av alle motorer, slik at maskinens belastning kan reguleres med hastigheten. Dette gjøres i dag vanligvis med klaffer eller ventiler, noe som gir en stor energisløsing.

Hvis de cirka 35 millioner elektriske motorer, som er i bruk i Tyskland, ble erstattet med energisparende motorer i effektivitetsklassene IE2 og IE3 og eventuelt med elektronisk hastighetsregulering, kunne 38 TWh elektrisitet spares i Tyskland hvert år. Dette tilsvarer strømproduksjonen i 16 kraftverk i 400 MW-klassen, ifølge ZVEI.