Norden A/S er et av verdens eldste børsnoterte rederier med en flåte på 217 tørrlast- og produkttankskip, og er blant de største operatører innenfor flere skipstyper. Flåten er en blanding av egne og chartrede skip, noe som gir fleksibilitet basert på etterspørsel, melder Danfoss.

Reduserer unødvendig flow

Et skips kjølesystemer er dimensjonert for å seile med hundre prosent belastning i 32 grader havtemperatur. Da de færreste skip verken oppholder seg ved ekvator, eller kjører ved full hastighet, er kapasiteten svært sjelden nødvendig. For å spare energi har Norden A/S derfor montert VLT Drives på sjøvannspumpene til 17 tank- og bulk-skip, som tilpasser kjølevannets flow til faktiske behov.

- Vi sparer opp til 180 000 årlig per skip, sier Martin Meldgaard, Fleet manager for produkttankskip hos Dampskipsselskapet Norden A/S.

Tilbakebetalingstiden er under 14 måneder. Martin Meldgaard understreker at dette er basert på en drivstoffpris på 3.900/MT, så med stigende priser vil den reelle tiden være på under ett år.

Frekvensomformerne ble løpende installert når skipene var i dokk. Meldgaard er svært tilfreds med Danfoss´ fleksibilitet rundt installasjonen.

Redundans og klassekrav

For å sikre at løsningen lever opp til kravene om redundans er det installert en switch-boks. Denne har en felles nettavbryter for alle de tre pumpene. Hver pumpe har en treveis bryter for manuell/off/auto, som gir brukeren muligheten til å prioritere pumpene.

I omformerne sitter også MCO kaskadekontroll, der den ene omformeren er master, og de andre to followers. De to sistnevnte fungerer som backup for redundans. Master vil, ved å regulere pumpens hastighet og automatisk starte og styre ekstra pumper, holde temperaturen konstant.

- Det er redundans i systemet. hvis pumpen svikter vil en av de andre overta og fungere som master. Switchboksen gjør det mulig for oss å bestemme hvilken omformer som skal være master. Den gjør også at vi kan kjøre manuelt. Systemet kjører som da det opprinnelig var designet. Dette oppfyller klassekravene, forklarer Meldgaard.

- Sikkerhet er en avgjørende parameter for oss, og Danfoss har lagd et system som lever opp til kravene våre på dette. Dessuten yter de god service, så det har vært en veldig positiv opplevelse å samarbeide med dem, sier Melgaard. 

Retrofitløsningen har vært så suksessfull at Norden nå vil bruke systemet på nye skip.

- Vi har brukt denne løsningen på alle våre nye skip basert på erfaringene med restaureringsprosjektet, sier Martin Meldgaard.

Danfoss VLT Drives er på “makers list” for de nye skipene bygget i Asia, og med økende drivstoffpriser vurderer Norden også å kjøre testprosjekter på andre applikasjoner som ferskvannspumper og maskinromsventilasjon.