Det dansk-kanadiske selskapet Steeper Energy skal levere teknologien. Byggingen starter i februar neste år, og demonstrasjonsanlegget vil stå ferdig i løpet av 2019. Enova bidrar med om lag 25 prosent av finansieringen.

- Avansert biodrivstoff vil være viktig i omleggingen fra fossilt til fornybart energiforbruk i transportsektoren. Som Europas største leverandør av fornybar energi er det naturlig for Statkraft å være en pådriver for en industriell utvikling som bidrar til det grønne skiftet, sier konsernsjef Christian Rynning-Tønnesen i en pressemelding.

Demonstrasjonsanleggets formål er å teste teknologien for kontinuerlig produksjon av avansert (2. generasjons) biodrivstoff som kan komme til direkte erstatning for dagens fossile drivstoffprodukter, samt å teste ulike råvaretyper. Anlegget vil i utgangspunktet bruke råstoff fra skogsindustrien, men alt biologisk nedbrytbart materiale kan i utgangspunktet benyttes.

Södra og Statkraft dannet selskapet Silva Green Fuel AS i 2015 med sikte på å etablere en fremtidig kommersiell produksjon av avansert (2. generasjons) biodrivstoff basert på skogsråvarer. Kapasiteten på en fullskala produksjonslinje vil være rundt 100 til 150 millioner liter biodrivstoff hvert år. I første omgang vil tungtransport langt på vei være avtaker for produktet, men det vil arbeides for å kvalifisere biodrivstoffet for bruk i lufttransport.

Markedspotensialet er stort. Hvis det bygges ti biodrivstoffanlegg i Norge og Sverige vil disse kunne produsere opp til 1,5 milliard liter årlig. Det tilsvarer 13 prosent av mengden drivstoff som i dag går til veitransport i disse markedene.

Enova går inn med 116,7 millioner kroner i støtte. 

- Det er en veldig god nyhet at Statkraft og Södra investerer i løsninger som kan bidra til omlegging fra fossil til fornybar energibruk i transportsektoren. Støtten fra Enova skal bidra til å verifisere og tilpasse den valgte teknologiløsningen i piloten, sier adm. direktør Nils Kristian Nakstad i Enova en melding fra Enova.

- Dette viser at norsk biodrivstoffpolitikk fungerer, sier Marius Holm, leder av Miljøstiftelsen Zero i en kommentar. 

- Dette er en viktig teknologiutvikling og et godt eksempel på hvordan Norge bør bruke sin store kompetanse innen prosessindustri, og utvikle viktige globale teknologier, sier Holm.

- Biodrivstoff fra skog er en viktig klimaløsning for å redusere bruken av fossilt drivstoff i spesielt luftfart, skip og tungtransport. Det er gledelig at Statkraft og Södra går foran i det grønne skiftet i drivstoffproduksjonen, sier Holm. 

- Sammen med elektrisitet og hydrogen muliggjør biodrivstoff en fossilfri transportsektor, legger han til.