– En milepæl på vår bærekrafts reise. Det betyr at vi reduserer utslippene fra sjøtransport med 100 prosent og kan tilby våre kunder en enda mer bærekraftig kaffe, sier Kajsa-Lisa Ljudén, Bærekraftsjef Löfbergs i en pressemelding.

Pioneer

Löfbergs er først ute med Scanlogs nye løsning, som dermed reduserer utslippene fra sjøtransport med 100 prosent. Dette gjøres ved å fylle drivstoff på skip med biogass etter massebalanseprinsippet. Det betyr at Löfbergs betaler for biogass som dekker selskapets transport av råkaffe fra opprinnelseslandet. Biogass produseres av gjødsel, og er drivstoffet med høyest utslippsreduksjon sammenlignet med fossilt brensel.

– Biogass koster mer enn fossilt brensel, men vi tror ikke vi har råd til å la være. Vi må redusere utslippene i alle deler av verdikjeden vår. Det at vi er de første som finansierer drivstoffskiftet til 100 prosent gjør at vi viser at det finnes en fungerende løsning, og det kan forhåpentligvis bidra til at flere omstiller seg, sier Kajsa-Lisa Ljudén.

Unik løsning

Transport står for 14 prosent av verdens utslipp, noe som var en drivkraft da Scanlog utviklet sitt produkt for fossilfri sjøtransport. Produktet er rederiuavhengig og reduserer utslippene med 100 prosent, noe som gjør det unikt. De positive effektene verifiseres av en uavhengig part.

– Maritim transport har for lengst gått under radaren. Derfor er det viktig at det finnes selskaper som Löfbergs som tør å gå foran, og som viser at det er mulig å redusere utslippene her og nå. Vi håper at det kan inspirere andre bedrifter og at det kan få fart på en nødvendig endring i transportsektoren, sier Matilda Jarbin, bærekraft- og kommunikasjonssjef i Scanlog.