Nye krav til regelmessige energikartlegginger og krav til kost-nytteanalyse av mulighetene for å utnytte overskuddsvarme skal bidra til effektiv energibruk hos store forbrukskunder.

– Energi må brukes på en mest mulig effektiv måte. Derfor jobber regjeringen langs flere spor for å få på plass mer kraft i årene frem mot 2030, og energieffektivisering er en sentral del i dette arbeidet. Vi har tydelige forventninger til at de som bruker mest energi tar et særlig ansvar. Derfor fastsetter vi krav for å ansvarliggjøre store forbrukskunder og legge til rette for at flere lønnsomme energitiltak kommer på bordet og gjennomføres, sier energiminister Terje Aasland, ifølge Regjeringen.no.

Målet med de nye kravene er å legge til rette for mer effektiv energibruk. Tiltakene krever at foretak med stort energiforbruk kartlegger forbruket og vurderer mulighetene for energieffektivisering. Enkelte foretak må også gjennomføre en kost-nytteanalyse av mulighetene for å utnytte overskuddsvarme. Overskuddsvarme kan blant annet brukes til oppvarming av drivhus, bolighus og andre bygg. Innføringen av forskriftene følger opp regjeringens handlingsplan for energieffektivisering, som ble lagt frem i fjor høst.

Forskrift med krav om energikartlegging for aktører med stort energiforbruk trer i kraft 1. oktober 2024. Forskrift med krav om at aktører som planlegger anlegg som krever mye energi må gjennomføre kost-nytteanalyser av potensialet for å utnytte overskuddsvarme trer i kraft 1. april 2025.

Energikartlegging

Energikartlegginger gir oversikt over energibruken og mulige lønnsomme energieffektiviseringstiltak. Kravet om å pålegge energikartlegging for foretak fastsettes med et innslagspunkt på 2,5 GWh årlig gjennomsnittlig energibruk, og første energikartlegging skal gjennomføres innen 1. oktober 2026.  

– Høringsrunden viste at det grepet regjeringen nå gjør ved å kreve regelmessige energikartlegginger for de som bruker mest er både viktig og velkomment. Et innslagspunkt på 2,5 GWh sørger for at hovedandelen av energibruk blant norske foretak omfattes.  Jeg er opptatt av at dette er en ordning som følges opp og evalueres til fornuftig tid, sier Aasland.

Overskuddsvarme

Krav om å gjennomføre en kost-nytteanalyse av mulighetene for å utnytte overskuddsvarme gjelder for datasentre med over 2 MW tilført elektrisk effekt og blant annet industrianlegg med over 20 MW tilført elektrisk effekt, og framgår av energiloven § 7-2 som ble vedtatt av Stortinget i mai 2023. Lovendringene er vedtatt, men ikke trådt i kraft. Forslag til tilhørende forskrift har vært på høring, og departementet fastsetter forskriften med ikrafttredelse 1. april 2025. Dato for ikrafttredelse er satt et halvt år fram i tid slik at aktører som nå er nærme byggestart ikke skal få et urimelig krav om å gjennomføre kost-nytteanalyse. I forskriften er det blant annet konkretisert hvilke tiltakshavere og anlegg som omfattes av plikten til å gjennomføre kost-nytteanalyse, unntak fra kravet, samt hva analysen skal inneholde.

Enkelte høringsinnspill omhandlet grenseverdiene for hvilke anlegg som omfattes av plikt til å gjennomføre kost-nytteanalyse.  Siden disse grenseverdiene framgår av energiloven, har det ikke vært aktuelt å endre disse som følge av høringen.

Veiledning til forskriftene og krav om rapportering

På oppdrag fra departementet arbeider Norges vassdrags- og energidirektorat (NVE) nå med veiledere til forskriftene. Aktører som har behov for veiledning før disse publiseres, kan inntil videre ta kontakt med NVE. Det vil være naturlig at NVE ser nærmere på enkelte av høringsinnspillene når de jobber med disse veilederne.

Fullførte kost-nytteanalyser skal sendes elektronisk til NVE, mens Enova vil få i oppdrag å utarbeide en rapporteringsløsning for energikartleggingens resultater.

Strengere krav for bruk av overskuddsvarme er til vurdering i departementet

På oppdrag fra Energidepartementet har NVE vurdert videre innskjerping av regelverket. NVE oversendte sin anbefaling til departementet 18. juni 2024, og anbefalte blant annet å senke effektgrensene for når kravet om å gjennomføre kost-nytteanalyser slår inn, slik at flere anlegg blir omfattet. NVE foreslo også innføring av en forenklet meldeplikt for å synliggjøre anvendbar overskuddsvarme. Forslagene fra NVE innebærer lov- og forskriftsendringer, og er nå til vurdering i departementet.