Dette har ført til høyere produksjonseffektivitet og lavere produksjons-, vedlikeholds- og energikostnader. På sitt beste leverer nå fabrikken et resultat opp mot 93 prosent produksjonseffektivitet, mot 46 prosent for fem år siden, melder Prevas.

Reduserte energiforbruket med 43 prosent

Coca-Cola Enterprises Norge har klart å redusere energiforbruket med 43 prosent siden 2010 med hjelp av et energioppfølgingsprosjekt som er gjennomført med hjelp fra Prevas og ved bruk av Infor EAM applikasjoner.

 - I 2010 startet vi en gruppe som skulle se på hva vi kunne gjøre for å spare energi. Denne gruppen hadde fokus på driftsendringer, noe som ga gode resultater, sier André Nilsen Ibenholt som er sjef for Utilities & Facilities på Coca Cola Enterprises i Lørenskog.

Av kortsiktige tiltak, som det ble tatt fatt i, var å måle uke/dag/ timesverdier, slå av maskiner, av og på justering på ventilasjon og skifting av lyskilder.

- Langsiktige tiltak som det ble fokusert på, var å bytte ut en gammel elektrokjele, installere strømålere i alle deler av fabrikken og energimålinger på alt produksjonsutstyr, sier Ibenholt. - Vi har også installert energioppfølgingsprogrammet Gurosoft EOS.

- Dette ga veldig gode resultater. Energiforbruket gikk ned fra cirka 31,5 GWh i 2010, til cirka 19 GWh i 2012, sier Ibenholt.

Vi i har jobbet hardt for å nå dette, og vi har hatt stor nytte av Prevas og Infor EAM, sier André Nilsen Ibenholt.

Coca Cola Enterprises Norge AS har hatt ansvaret for produksjon, salg og distribusjon av Coca Colas produkter i Norge siden 1997. Selskapet er i dag Norges største leverandør av alkoholfrie drikker med 700 ansatte og et produksjonsvolum på 290 millioner liter drikke i året. Arbeidet med å gå fra korrektivt til forebyggende vedlikehold gjennom hele produksjonsprosessen, startet i 2006.

Siden da har vi arbeidet strukturert og langsiktig med målet om å bli best, forteller André Nilsen Ibenholt og peker på et antall viktige faktorer:

  •  Integrasjonen mellom Infor EAM og selskapets ERP-system SAP – vedlikeholdet ble en mer integrert del i hele produksjonsprosessen
  •  Enkel og logisk struktur på maskinene. Det tok tid å bygge opp strukturen manuelt, men det har man igjen for nå med all informasjon om utstyret samlet på ett sted
  •  Omorganisering og mer planlegging av vedlikeholdsfunksjonen har fått en tydeligere rolle i organisasjonen og med hjelp av Infor EAM har det blitt enklere å planlegge og følge opp hva som skal gjøres  hvor og når
  •  Analyse og evaluering av vedlikeholdet, med hjelp av KPIer (Key Performance Indicators) i Infor EAM og grafisk visualisering i Qlikview har det blitt enkelt for ledelsen å planlegge oppfølging av vedlikeholdet

- Analysebiten er det meste geniale med systemet, sier André Nilsen Ibenholt.- Den hjelper oss å finne forbedringsmulighetene på vår vei mot World Class Maintenance.

EAM Connector- det store løftet

Med EAM Connector, et enkelt og selvforklarende grensesnitt for smarttelefoner og nettbrett utviklet av Prevas (tidligere Psiam), ble vedlikeholdssystemet på Coca Cola Enterprises Norge enda mer tilgjengelig og med økt brukervennlighet kom også mer bruk.

- At det er hurtig og enkelt å bruke, er viktig for at alle involverte skal registrere til og med små feil og rapportere alt de gjør i systemet. Med EAM Connector på en iPad har alle tilgang til grunnfunksjonene i Infor EAM, med all informasjon over alt. Og om de trenger det, kan de ta bilde av feilene de rapporterer der og da. Enkelt og effektivt, konstaterer André Nilsen Ibenholt og mener EAM Connector ble det store løftet for Infor EAM på Coca Cola i Norge.