Testarena er etablert av Avinor og Luftfartstilsynet, og skal gi norske myndigheter, operatører og teknologileverandører konkret erfaring med hvordan fossilfrie fly fungerer i praksis – både i lufta og på bakken, melder Avinor i en pressemelding.

En milepæl i klimapolitikken – og i norsk luftfart

Prosjektet omfatter en serie testflygninger over flere måneder. De første flygningene skal gå mellom Stavanger og Bergen, og programmet kan utvides til flere ruter senere i år. Flyene vil opereres av Bristow-piloter opplært av BETA.

– Som en nasjon helt avhengig av luftfart – både i dag og i fremtiden – er overgangen til en mer bærekraftig luftfartsindustri en viktig prioritet for regjeringen, sier samferdselsminister Jon-Ivar Nygård.

– Denne første flygningen er et betydelig skritt på en lang og kompleks reise. Testarenaen viser hvordan samarbeid mellom myndigheter, lufthavner, produsenter, operatører – og ikke minst med politisk støtte – er avgjørende. Den systematiske tilnærmingen testarena muliggjør er unik – og jeg er stolt over at Norge går foran, sier han.

– Dagens testflyging er et viktig steg i å gjøre klimapolitikken til konkrete løsninger i praksis. Skal vi lykkes med det grønne skiftet, må vi teste, lære og bygge – ikke bare planlegge. Med denne testarenaen tar Norge en lederrolle i utviklingen av utslippsfri luftfart, samtidig som vi skaper nye muligheter for grønne jobber og innovasjon, sier klima- og miljøminister Andreas Bjelland Eriksen.

En milepæl for kommersialisering av elektrisk luftfart

Fredagens flygning varte i 13 minutter, og ble gjennomført av Bristow-pilot Jeremy Degagne og BETA-pilot Nate Dubie. I tillegg til å være den første flygningen i testarenaen, markerer dette også en viktig milepæl på veien mot kommersialisering av elektrisk luftfart. Et Bristow-mannskap med opplæring fra BETA vil stå for både drift og vedlikehold av flyet gjennom den seks måneder lange testperioden – et viktig bidrag til videre utrulling av teknologien i Norge og Europa.

– Vår deltakelse i testarenaen passer perfekt med vår gradvise tilnærming til utvikling av ny luftmobilitet – ‘crawl, walk, run’, sier Dave Stepanek, konserndirektør for transformasjon i Bristow.

– Erfaringene vi får her vil gi verdifull innsikt for både operatører, produsenter og myndigheter i veien videre mot kommersiell drift.

– Å få levere ALIA-flyet til vår partner Bristow og starte operasjonell testing her i Norge er et stort øyeblikk for BETA, sier Shawn Hall, kommersiell direktør i BETA Technologies.

– Bristow har vært med oss helt fra starten og deler vår drivkraft for utvikling. Norge, med sin innovasjonsvilje og ambisjoner, er det perfekte stedet for å ta teknologien videre.

ALIA på Stavanger lufthavn. Foto: Øystein Løwer/Avinor 

Norge leder an i omstilling av luftfarten

Norge har allerede vist verden hvordan det grønne skiftet kan rulles ut i praksis – med elbiler som står for hele 89 prosent av nybilsalget i 2024. Nå tas elektrifiseringen til nye høyder. Med testarena skal vi finne ut hvordan utslippsfri luftfart kan bli en del av hverdagen – og hva som kreves for at både teknologi og infrastruktur skal fungere sømløst i praksis, over hele landet.

Med unikt design – tilpasset rekkevidde, nyttelast og IFR-kapasitet – er ALIA spesielt godt egnet for norsk geografi og værforhold.

– Dette er et viktig skritt for å støtte næringen, styrke norsk kompetanse og drive frem innovasjon innen fremtidens mobilitet, sier Lars Kobberstad, direktør i Luftfartstilsynet.

– Luftfarten er allerede en sikker og regulert sektor. Som myndighet skal vi bidra til trygg utprøving og fremtidig integrering av ny teknologi, og sørge for at regelverket følger med.

– Første flygning i testarenaen er en stor milepæl for norsk luftfart og for Avinor, sier konsernsjef Abraham Foss i Avinor.

– Som et lite, åpent land med spredt bosetting, er vi helt avhengige av luftfart og et sterkt nettverk av lufthavner. Vi er fast bestemt på å lede an i omstillingen mot en mer bærekraftig luftfart – samtidig som vi sikrer god nasjonal og internasjonal mobilitet.