Dette melder Norsk Energi.

Drammen Fjernvarme har etablert en ny moderne energisentral for produksjon av varme og kjøling til blant annet nye Drammen sykehus med Drammensfjorden som energikilde. Dette er et godt eksempel på klima- og miljøvennlig produksjon av energi, der man utnytter tilgjengelig omgivelsesvarme fra sjøen til å dekke blant annet sykehuset varme- og kjølebehov.

Det var ikke gitt at Nye Drammen sykehus ville basere seg på ekstern leveranse av varme og kjøling som er en kritisk funksjon for drift av sykehuset. Norsk Energi berømmer både Sykehusbygg HF og Drammen Fjernvarme AS for sitt arbeid med å komme frem til en avtale. 

– Vi mener dette er et godt eksempel til etterfølgelse. Sykehuset kan fokusere på sine primæroppgaver og ikke drifte et avansert energianlegg, men overlate dette til en profesjonell aktør som har dette som sin primæroppgave, skriver Norsk Energi.

I tillegg til normal varme- og kjøleleveranse er også Drammen Fjernvarme ansvarlig for nøddrift av varme og kjøling, og deler av den nye energisentralen kan fungere som øydrift uten tilkobling til strømnettet.

Norsk Energi, som er et kompetansemiljø innen termisk energi, er svært takknemlig for å kunne bidra med sin kompetanse med prosjektering av produksjonsanlegg for varme og kjøling ved bruk av varmepumper.