Dette melder Teknologisk Institut.
Uni-Tankers’ M/T Jutlandia Swan har nylig blitt utstyrt med fire moderne vindseil – såkalte VentoFoils. Dette markerer en viktig milepæl i det danske MUDP-prosjektet Cleanship, som skal samle inn ny og mer presis data om effekten av vindseil i praksis. Målet er å gi skipsfarten et bedre grunnlag for å redusere drivstofforbruk og utslipp.
Med installasjonen av de fire seilene er Uni-Tankers’ M/T Jutlandia Swan snart klar for å sette kursen og gjennomføre de første målingene.
– Dette er en viktig milepæl for Cleanship-prosjektet, ettersom vi nå går inn i en ny fase. Ved å måle effekten av denne teknologien kan vi gi innsikt i hvordan energieffektive løsninger fungerer om bord på skip under virkelige forhold, sier Julie Tølbøl Rasmussen, seniorprosjektleder ved Teknologisk Institut og for Cleanship-prosjektet.
Loddrette vinger
VentoFoils er en type moderne seilteknologi som brukes på skip for å redusere drivstofforbruk og CO₂-utslipp. De fungerer som store, loddrette vinger – også kalt «rigide seil» – som utnytter vindens kraft til å skape fremdrift, slik at skipets motorer enten kan suppleres eller avlastes.
Cleanship-prosjektet jobber også med å dokumentere effekten av biodrivstoff og analyser av operative strategier, slik at rederiene får konkrete anbefalinger for hvordan de kan redusere utslipp i praksis.
Fra innsikt til handling
For skipsfarten handler det ikke bare om å teste nye løsninger, men også om å forstå hvordan de fungerer i den daglige driften. Ved å utnytte vinden til ekstra fremdrift og avlastning av hovedmotoren tilbyr det nye systemet med vindseil en praktisk måte å forbedre energieffektiviteten på – særlig ved seilas på åpent hav.
– Vindassistert fremdrift har et klart potensial, men den reelle verdien avhenger av hvor godt teknologien integreres i den daglige driften. Nå får vi muligheten til å teste hvordan disse seilene fungerer til sjøs, hva de betyr for drivstoffeffektiviteten, og hvordan mannskapet kan jobbe med dem i praksis, sier Kristian Larsen, teknisk direktør i Uni-Tankers.
Forberedelse av mannskapet på ny teknologi
Ettersom VentoFoils er aktive komponenter som krever utplassering og integrasjon med skipets systemer, legger Uni-Tankers stor vekt på involvering av mannskapet, og er i gang med å utvikle opplæring, vedlikeholdsrutiner og operasjonelle prosedyrer for å sikre at mannskapet kan håndtere seilene trygt og effektivt.
– Ny teknologi gir kun resultater når den blir forstått og støttet av mannskapet om bord. Derfor involverer vi mannskapet så mye som mulig og sørger for at de har riktig kunnskap og riktige rutiner på plass, sier Kristian Larsen.
Klar for seilas
Med den vellykkede installasjonen av vindseilene er Cleanship-prosjektet klart til å gå fra forberedelse til handling: Innsamling av data til sjøs. Effekten av VentoFoils vil fortløpende overvåkes gjennom skipets systemer, som registrerer drivstofforbruk, fart, motorbelastning og værforhold.
– Gjennom data og reell operativ erfaring tar Cleanship-prosjektet sikte på å bygge bro mellom teknologi og praktiske, implementerbare løsninger – og dermed gi den maritime sektoren konkrete verktøy for å skape endring, sier Julie Tølbøl Rasmussen.