En seks kvadratkilometer stor, kunstig øy med flystripe og havn på Dogger Bank i midten av Nordsjøen kan bli et viktig knutepunkt i Nordsjølandenes framtidige kraftsystem.

Energinet.dk skal i dag den 23. mars signere en avtale med nettselskapene i Holland og Tyskland for å utforske muligheten for å skape et knutepunkt for vindkraft midt mellom England, Danmark, Nederland og Norge.

- Det høres kanskje sprøtt og science fiction-aktig ut, men en øy på Dogger Bank kan vise seg å gjøre fremtidig vindkraft mye billigere og mer effektiv, sier Torben Nielsen, teknisk direktør i Energinet.dk i en melding.

70 GW og 80 millioner forbrukere

Rundt øya kan flere tusen vindmøller bli satt opp, og strømmen fra flere lands offshore vindparker kan sendes til forbrukere i Nordsjølandene. En øy vil være et knutepunkt for kanskje 30 GW med vindkraft. Til sammenligning er det maksimale danske elektrisitetsforbruket i dag på 6,1 GW.

Visjonen er at det skal bygges ut vindturbiner med en samlet effekt på 70 til 100 GW og kanskje flere kunstige øyer på Doggerbank. 70 GW kan forsyne om lag 80 millioner europeere med elektrisitet.

Øya kan bli cirka 6 kvadratkilometer stor, og det er behov for 200 millioner kubikkmeter sand for å bygge øya. Kostnaden til sand og stein er beregnet til 1,5 milliarder euro.

Skulle det vise seg at det er en god idé å lage en kunstig energiøy, vil strømmen trolig ikke begynne å strømme før 2030-2035.

Fire fordeler med prosjektet:

1: Det er mye vind på Doggerbank. Dessuten er det relativt grunt, så det vil være lettere å sette opp turbinene der enn mange andre steder i Nordsjøen

2: Vindparker fra flere land kan kobles til øya. Dette gjør at offshore vindparker blir ”kystnære” parker. Når avstanden til land - den kunstige øya - er kort, vil kostnadene som ellers ville vært nødvendige når fremtidens vindparker skal bygge lengre og lengre ut til havs, bli mye lavere.

3: De undersjøiske kablene som skal transportere strømmen fra den kunstige øya til Nordsjølandene, kan fungere som både ilandføringskabler og elektrisitetsmotorveier for handel mellom landene. Ilandføringskabler brukes i dag cirka halvparten av tiden, fordi det ikke alltid blåser. Ved å gjøre dem til kommersielle kabler, kan de brukes nærmere hundre prosent av tiden. Det finnes allerede en rekke kabler som forbinder kraftsystemene
i landene rundt Nordsjøen, og de kan også være koblet til øya.

4: Lavere kostnader til drift og vedlikehold. Reservedeler til omformerstasjoner, vindturbiner og elektriske komponenter kan lagres på øya. Både utstyr og personell vil bruke mye mindre tid til transport.