- Det at vi år etter år oppnår toppkarakter fra CDP, og at vi nå også skiller oss positivt ut i europeisk sammenheng, viser at målrettet og ærlig arbeid over tid gir resultater, sier Emilie Våge, leder for samfunnsansvar og bærekraft i REMA 1000, ifølge en pressemelding.
CDP regnes som det mest anerkjente rangeringen globalt for rapportering, måling og vurdering av klimaarbeid. Mer enn 23 000 selskaper sender inn sin besvarelse til vurdering, og kun et fåtall får toppkarakteren A.
Vitenskapsbaserte mål og dokumenterte resultater
REMA 1000 er den eneste dagligvarekjeden i Norge med klimamål godkjent av Science Based Targets initiative (SBTi). Det innebærer en forpliktelse om å oppnå netto-nullutslipp innen 2050, og å halvere klimagassutslippene i egen drift og verdikjede innen 2030.
Blant tiltakene som ligger bak fremgangen er:
- Systematisk arbeid med aktsomhetsvurderinger i verdikjeden og særlig på risikoutsatte råvarer
- Reduksjon av matsvinn med over 40 % siden 2015
- Bruk av naturlige, mer klimavennlige kjølegasser i nye og oppgraderte butikker og LED-lys i taket
- Optimalisering av varetransport og flere biler på fornybart drivstoff
- Mer resirkulerbar emballasje på egne merkevarer
- Styrket innsats for nullutslippsanlegg og bedre dyrevelferd i kyllingproduksjon
– Vi jobber systematisk med tiltak som gir reelle utslippskutt, og vi rapporterer åpent på fremdriften. Det er denne åpenheten, sammen med dokumenterte resultater, som gjør at vi får tillit både nasjonalt og internasjonalt, sier Våge.