– Vi skrur nå satsingen videre, for å få flere tunge nullutslippskjøretøy ut på de norske veiene, sier Marie Tranaas Skjærvik, leder for landtransport i Enova, ifølge en pressemelding.
Over 259 millioner til tungtransporten
Mandag ble den siste tildelingsrunden fra Enovas støtteprogram «Bedriftslading for tunge kjøretøy» kunngjort.
Totalt tildeles 259 832 024 kroner til 697 nye ladepunkter hos norske bedrifter.
Støtteordningen ble lansert i desember i 2022, med planlagt varighet på to år.
Siden den gang har Enova støttet 1815 ladepunkter, eller såkalte hjemmeladere for bedrifter, spredt over hele landet.
– Flere aktører
– Vi er glade for at mange har benyttet seg av ordningen, og bidratt til å skape et marked for de som ønsker å tilby løsninger for bedriftslading, sier Skjærvik.
– Vi har nå nådd formålet innenfor den varigheten vi satte på programmet på to år. Med siste tildelingsrunde ligger markedet for bedriftsladere langt bedre an til å utvikle seg videre på egen hånd, sier hun.
– Det har kommet flere aktører på banen. Nye forretningsmodeller, som leasing og Charging as a Service (CaaS), viser at det nå er mulig å skaffe seg ladere helt uten etableringskostnader, sier hun.
Store klimautslipp
Tungtransporten står for en stor andel klimagassutslipp.
I 2022 var utslippene fra tunge kjøretøy litt over tre millioner tonn CO2-ekvivalenter, ifølge tall fra SSB.
Dette tilsvarer omtrent 34 prosent av de totale utslippene fra veitrafikken.
Det forventes en økning i bruk av transporttjenester i årene som kommer. Befolkningsvekst og velstandsutvikling er sterke drivere for denne veksten.
Enovas mål er derfor å få flere nullutslippskjøretøy ut på veiene.
Økning i antall utslippsfrie lastebiler
Gjennom støtteprogrammene «Tunge nullutslippskjøretøy» og «Underveislading for tunge kjøretøy» satser Enova videre på tungtransporten.
Marie Tranaas Skjærvik, leder for landtransport i Enova. Foto: Håkon Bjørngård/Enova. |
Det har de siste årene vært en positiv utvikling i registrerte antall utslippsfrie lastebiler.
I 2020 ble det registrert 45 utslippsfrie lastebiler, og per dags dato er det registrert 1720 i landet, ifølge tall fra Statens Vegvesen.
Enova har så langt i 2024 støttet 631 tunge nullutslippskjøretøy.
Mange av disse kommer på veien neste år.
– Vi tror at det kommende året vil bli et godt år for tunge elektriske kjøretøy, sier Arnt-Gunnar Lium seniorrådgiver i Enova.
– Både som følge av rask teknologisk utvikling med lengre rekkevidde, men også fordi mange av de offentlige ladestasjonene som Enova har støttet snart vil åpne over store deler av landet, sier han.
Nye søknadsrunder
– Med flere kjøretøy på veien må vi utvikle infrastrukturen for underveislading. Det er viktig for å sikre bruken og størst mulig utslippsreduksjoner, sier Marie Tranaas Skjærvik.
– Vi satser videre på tungtransporten, avslutter hun.
Neste søknadsfrist for det konkurransebaserte støtteprogrammet «Tunge nullutslippskjøretøy» er 15 november.
I tillegg forventer Enova at det vil bli minst en ny søknadsrunde for programmet «Underveislading for tunge kjøretøy» i 2025.