Da sikter de særlig til kjøl- og frys-bransjen, som i en årrekke har vært hovedgeskjeften til Varmepumpeforeningens nye medlem Kelvin AS. Selskapet har særlig levert prosjekter i dagligvaresektoren, melder Novap. 

– Dagligvare har vært en pådriver for naturlige kuldemedier. Denne overgangen har gjort veldig mye med vår bransje; vi har blitt bedre kvalifisert, sier Paulsen, daglig leder i Kelvin. Han legger til at endringene var preget av et godt samarbeid mellom kunder og leverandører, og av et ønske om å oppnå de samme tingene.

Tror på bedre kunnskap framover

Nå står varmepumpebransjen foran det samme grønne skiftet når det gjelder kuldemedier. 

– Mange folk gjør mye på gammel vane og liten innsikt, men det tror vi går over. Vi tror vi vil se en positiv utvikling og bedre kunnskap i 2030, sier Hoksrød, avdelingsleder industri og næringsbygg. 

Samtidig mener han det er viktig å gjøre noe med hvordan varmepumpe-anlegg kontraheres. 

– Anskaffelsen alene er grunnen til at mange anlegg ikke virker. Vi bygger en del mellomstore kjøle- og fryselagre hvor vi har prosjekt- og funksjonsansvar. Vi tror flere og flere ser verdien av det, sier Hoksrød. 

De siste årene har Kelvin også levert varmeanlegg og slik blitt en del av varmepumpebransjen. Det startet av rent tekniske årsaker. 

– Vi ble dratt med av rådgivere som ville ha CO2-varmepumper, forteller Paulsen 

Selskapet leverer prosjekter, og de fleste ganske store. De siste 10 til 12 årene har det utelukkende handlet om prosjekter med naturlige kuldemedier: CO2, propan og isobutan. 

– Det finnes like mange meninger om naturlige kuldemedier som det finnes folk. For vår del er det naturlige kuldemedier vi har bestemt oss for, sier Hoksrød. 

– Hva er den viktigste styrken til Kelvin?

– Vi tør å prøve, og vi tør å være ærlige når vi mislykkes! Vi er åpne og ærlige både internt og eksternt, understreker Hoksrød. 

Viktig å være til stede

– Hvorfor er det viktig for Kelvin å være medlem i NOVAP?

– Det handler veldig mye om å være til stede, både for å bidra og for å høste fra der ting skjer, sier Hoksrød. Å komme tettere på varmepumpebransjen blir også stadig mer relevant for selskapet. 

– Vi ser allerede at varme blir en større og større del av virksomheten vår. Vi leverer mye på repeterende kunder, og det har vi vokst på i flere år. Vi bygger sakte; vi er ikke på jakt etter å levere uendelig mange anlegg i morra. Vi vil heller levere anlegg som virker!