Sammen med selskapet Loopfront tester Apotek 1 ut å gjenbruke, resirkulere eller selge brukt inventar og møbler i forbindelse med ombygginger.

- Vi har et ganske stort potensial her. Vi er opptatt av å være en ansvarlig pådriver for bærekraftig utvikling, og dette prosjektet er et skritt i den retningen, sier Lise Østlund, leder for bærekraft i Apotek 1 i en pressemelding.

Tar i bruk kunstig intelligens

Først ble enkelte eldre elementer gjennomgått for å se om de kunne redesignes for ombruk ved omlakkering for å være lik dagens innredning.

Deretter satte Apotek 1 i gang en pilot sammen med RE:Inventar og systemet Loopfront som bruker AI-teknologi for automatisert datainnhenting og som synliggjør potensialet.

- Vi testet full skala kartlegging av åtte apotek for å få frem data for potensielle besparelser ved ombruk, både med tanke på CO2-utslipp og kostnader. Resultatene i piloten er så langt veldig positive, forteller Øyvind Rydland, leder for space management og konsept i Apotek 1.

Lise Østlund, leder for bærekraft i Apotek 1. Foto: Apotek 1
Lise Østlund, leder for bærekraft i Apotek 1. Foto: Apotek 1

Det er kartlagt 2700 artikler som representerer 41000 kg innredning der hvert enkelt møbel har en tilhørende CO2-verdi.

Ved å ta i bruk Loopfront har også Apotek 1 skapt et økosystem som viser beholdningen og hvor den befinner seg. Da finnes det flere muligheter å realisere ombruk, internt eller eksternt.

- Dessuten kan vi også få bedre kontroll på varer som skal til gjenvinning, forteller Rydland og legger til:

- For at gjenbruk og ombruk av møbler og inventar skal forløpe så effektivt som mulig, har vi også involvert eksisterende leverandører til å kartlegge alt som gjennomføres i forkant av ombygginger, og sørger for at logistikken og grensesnittet mellom «nytt og brukt» går mest mulig sømløst.

Lønnsomme miljøgevinster

Alle data som føres inn i plattformen er understøttet av grunnlag fra EPD-sertifikater som er utstedt av produsenter av materialer. Denne databasen utvikler seg raskt og dataene blir ukentlig bedre.

- Det er utrolig spennende å utforske sirkulære forretningsmodeller som både viser miljøgevinster som kan kvantifiseres, men ikke minst at de faktisk er lønnsomme, forteller Østlund.

For hvert apotek kan apotekkjeden også estimere hva som er spart sammenlignet med å måtte kjøpe møbelet på nytt.

- Grepet er et viktig ledd i kartleggingen av CO2-avtrykket i kjeden. Uten grunndata er det vanskelig å legge gode strategier og planer, så dette er også en spennende erfaringer, avslutter Østlund.