– På Brokelandsheia har Glitre Nett, sammen med ladeaktørene, funnet en løsning som gjør at man kan strupe anleggene i stedet for å koble dem helt ut, sier Atle Ripegutu, avdelingsleder for systemdrift i Glitre Nett, ifølge en pressemelding.

– Det kreves god nettkapasitet for å elektrifisere et økende antall elbiler og transportsektoren i Norge. For å tilfredsstille ladeetterspørselen utvikles flere ladeområder langs trafikkerte veier i Norge, særlig langs E39 og E18 gjennom Agder, sier Atle Ripegutu, avdelingsleder for systemdrift i Glitre Nett.

Tilknytning på vilkår

Et av områdene der Glitre Nett har sett sterk vekst i ladeetterspørselen, er ved E18 på Brokelandsheia, litt øst for Risør. Her har det de siste årene dukket opp både nye ladeaktører og ny industri. Effekttoppene i ladeanleggene kan bli store, og forsvarlige driftsmessige vurderinger gjør at disse ladeanleggene ikke alltid kan tilknyttes nettet uten en TPV-avtale – tilknytning på vilkår.

– På Brokelandsheia har Glitre Nett, sammen med ladeaktørene, funnet en løsning som gjør at man kan strupe anleggene i stedet for å koble dem helt ut. Ved en slik dynamisk struping av fleksibelt forbruk, kan vi som nettselskap utnytte det eksisterende nettet best mulig, sier Atle Ripegutu, som etterlyser en standardisering av hvordan nettselskapene kan møte kapasitetsutfordringene overfor kundene. 

– I dag registrerer vi at det er ulike tilnærminger og praksis på hvordan nettselskapene løser dette. Derfor er det behov for en standardisering. Vi må få til gode tilknytningsløsninger som er kostnadseffektive og fungerer bra for både nettselskap og kunder, sier Atle Ripegutu.

Tester ulike løsninger

For ladeselskapet Mer, som ønsket å etablere nye hurtigladere på Brokelandsheia, var alternativet enten å inngå en avtale om tilknytning på vilkår og mulighet for struping, eller å ikke bygge ladeanlegget i det hele tatt. Selskapet valgte det første alternativet og er godt fornøyd med løsningen.

– Både i regionalnettet og distribusjonsnettet har vi ladeanlegg som kan gi oss en flaskehals i nettet som vi er nødt til å håndtere. På Brokelandsheia tester vi nå to forskjellige modeller for dynamisk struping. Målet er å komme opp med et rammeverk med gode beslutningsverktøy for operatørene til å håndtere en situasjon med kapasitetsutfordringer. Da kan vi raskt etablere en kommunikasjon mot ladeanleggene og vise hva vi som nettselskap krever, forteller Atle Ripegutu, som ser frem til å få på plass standardiserte løsninger for dynamisk struping i strømnettet.

Prosjektet på Brokelandsheia er en del av forskningsprosjektet FORSEL, som ser på hvordan elektrifiseringen kan forseres gjennom tilknytning til nettet med vilkår og leveringspålitelighet tilpasset ulike nettkunder.

Se filmen som presenterer prosjektet her: