- Nå ble vi glade! Det er en veldig flott utmerkelse å få, og vi vet at konkurransen var sterk. Det er viktig for oss å få vist frem at KLP Eiendomsdrift Trondheim har fokus på bærekraftig drift og vedlikehold, sa teknisk sjef Jorunn Iren Husby da teamet mottok prisen på den digitale grønne driftskonferansen til Grønn Byggallianse.

I sin begrunnelse vektlegger juryen at KLP Eiendomsdrift Trondheim har skilt seg ut ved å gjøre det lille ekstra under drift av bygget, og at de også har skilt seg ut, i positiv forstand, i nærmiljøet, melder Grønn Byggallianse.

Ambisjonsnivået har ligget over det som er bransjestandard, og de har gjort tiltak i driften for å virkelig jobbe med de gjentagende utfordringene i drift, ifølge Grønn Byggallianse.

Grønn Byggallianse er heller ikke de eneste som har lagt merke til arbeidet til teamet, som også har mottatt priser fra Trondheim kommune.

Et godt team trenger backing fra andre deler av organisasjonen, og vinnerteamet har virkelig lagt inn en flott innsats i å involvere flere instanser i å finne de beste rutinene for optimal drift, ifølge juryen.

Juryen trekker særlig frem disse konkrete tiltakene:
- Grønne avtaler med leietakerne
- Grønne tak og bikuber
- Avfallsrom malt i flotte farger, med musikkanlegg og informasjonsplakater som også gir leietager/bruker mulighet til å forstå hvorfor de setter miljøet i fokus
- Vinner av en sykkelpris av Trondheim kommune (Årets sykkelvennlige arbeidsplass 2019)

 

Juryleder Arnstein Stamnes, direktør eiendomsdrift, Mustad Eiendom. Foto: Mustad Eiendom

Konkurransen var sterk, og de tre vinnerkandidatene holder alle til utenfor det sentrale Østlandet. Foruten KLP var kandidatene:
- DNB Næringseiendom med teamet som drifter Folke Bernadottesvei 40 i Bergen
- Citycon med teamet som drifter Storbyen i Sarpsborg

Alle jobber proaktivt med sine bygg og eiendommer. Teamene benytter flere av sertifiseringsmulighetene og kampanjer for å oppfordre til miljøvennlig drift, som Breeam og Fang Energityven, ifølge Grønn Byggallianse.

Teamene har også det til felles at de kommuniserer godt med sine leietakere/brukere og har gode systemer for tilbakemeldinger til drift og utbedring av eventuelle avvik.

 Dette er et utdrag av en sak som du i sin helhet finner i EnergiRapporten nr. 33/2020. Du kan bestille abonnement på EnergiRapporten her!