Dette melder Knauf Insulation.

Tero Mäkinen, en salgsrepresentant for Knauf Insulation Finland, møtte eieren av Lämmin Koti, Markku Väänänen, på hotelltomten i Koli, der Lämmin Koti-teamet arbeidet med å isolere loftet. Lämmin Koti feirer sitt 10-årsjubileum i år og har siden starten vært spesialisert på renoverings- og byggeløsninger som forbedrer energieffektiviteten i hjemmemiljøer.

Fokuset på blåseull har gitt resultater

Markku Väänänen uttrykker sin entusiasme for samarbeidet og kommenterer:

– De siste årene har vi hatt stort fokus på å installere blåseisolasjon, og Knauf Isolasjon har vært en pålitelig samarbeidspartner helt fra starten av. Vi har etablert vår posisjon i Joensuu og Nord-Karelen og blir anerkjent for vår ekspertise innen blåseisolasjon, sier han.

Lämmin Koti gjennomfører prosjekter av ulike størrelser, og den økte etterspørselen etter ekstra isolasjon på grunn av stigende energikostnader har ført til at både boligselskaper og privatpersoner har bestilt deres tjenester. I tillegg til disse prosjektene er selskapet nå involvert i et stort hotellprosjekt i Koli, der isolasjonen av loftet spiller en viktig rolle. Til tross for en nylig nedgang i byggeaktiviteten, fortsetter behovet for ekstra isolasjon å øke.

Foto: Knauf Insulation

Lämmin Koti har også planer om å gjennomføre flere prosjekter med tilleggsisolering for fasader, der Knaufs Supafil-blåseull kan brukes for å forbedre energieffektiviteten ved renovering av eldre bygninger. Selskapet ser et betydelig potensial for denne typen prosjekter i fremtiden og har allerede utført veggisolasjon i både nye og eldre hus.

Markku Väänänen peker på fordelene med Knaufs Supafil Frame-produkt og forteller at når man blåser inn Knaufs isolasjon i et mørkt og trangt loft, forstår man fordelene ved å blåse med hvit ull. 

- Hvit ull er mye mer synlig for installatøren, noe som sikrer bedre arbeidskvalitet, forklarer Markku.

Miljøvennlighet handler om mer enn bare bruk av gjenvunne materialer som råvarer

- Blåseull med lav vekt og høy lastekapasitet er til fordel både for oss og kunden, fortsetter Markku Väänänen. - Stigende drivstoff- og energikostnader påvirker også oss. Produktet er laget av gjennvunnet glass og har en gunstig transportvekt i forhold til de blåste kubikkmeterne. Når vi kan få plass til flere hundre kubikkmeter ull i kjøretøyet vårt, trenger vi ikke å gjøre unødvendige turer tilbake til lageret. Dette passer spesielt godt her i Nord-Karelen, der vi har store avstander å dekke.

- Alt dette henger sammen med Knauf Isolasjons bredere miljøtenkning, der fokus ikke bare ligger på råmaterialet, men også på energien som inngår i produksjon og transport. Isolasjon var tidligere litt som å ha på seg en dunjakke når det var kaldt. Det handlet hovedsakelig om å holde huset varmt. Vi har lenge tatt til orde for et bredere syn på miljøvennlighet. Råmaterialet alene er ikke lenger tilstrekkelig, selv om resirkulert glass er et utmerket utgangspunkt som isolasjonsråvare. Det er mange andre faktorer knyttet til produksjon og transport, og vi jobber kontinuerlig med å gjøre disse mer miljøvennlige, avslutter Markku Väänänen i en pressemelding fra Knauf Insulation.