Dette melder Equinor.
CO₂ transporteres via skip fra Heidelberg Materials sementfabrikk i Brevik. CO₂-en losses deretter av og transporteres gjennom en 100-kilometer lang rørledning, hvor den deretter injiseres i Aurora-reservoaret under havbunnen i Nordsjøen.
– Med CO₂ trygt lagret under havbunnen markerer vi en stor milepæl. Dette demonstrerer at vi kan realisere karbonfangst, transport og lagring som en skalerbar industri. Med støtte fra den norske regjeringen og i nært samarbeid med våre partnere, har vi gjenomført Norhern Lightsfra konsept til virkelighet, sier administrerende direktør i Equinor, Anders Opedal.
Northern Lights Joint Venture eies likt av Equinor, Shell og TotalEnergies. Equinor, som Teknisk Tjenesteleverandør (TSP), har vært ansvarlig for byggingen av Øygarden-anlegget og offshore anleggene på vegne av Northern Lights JV, og vil også ha driftsansvaret for CO₂-anlegget.
– Å løfte nye verdikjeder som CO₂ fangst, transport og lagring krever samarbeid og innsats på tvers av verdikjeden - fra myndigheter, industri og kunder. Med Northern Lights i drift har vi bevist at dette er mulig. Nå ser vi frem til å lede sikre og effektive operasjoner på vegne av Northern Lights-partnerskapet og bruke dette som et springbrett for videre utvikling av CCS i Europa, sier Irene Rummelhoff, konserndirektør for MMP i Equinor.
Den påbegynte injeksjonen av CO₂ fullfører fase 1 av utviklingen, som har en total kapasitet på 1,5 millioner tonn CO₂ per år (mtpa). Kapasiteten for denne fasen er fullbooket.
I mars tok eierne av Northern Lights den endelige investeringsbeslutningen for fase 2 av utviklingen, som vil øke transport- og lagringskapasiteten til minimum 5 millioner tonn CO₂ per år. Denne beslutningen ble mulig etter signeringen av en avtale om å transportere og lagre opptil 900.000 tonn CO₂ årlig fra Stockholm Exergi. Utvidelsen er også muliggjort av et tilskudd fra EU-finansieringsprogrammet Connecting Europe Facility for Energy (CEF Energy).
Utvidelsen av Northern Lights i fase 2 bygger på eksisterende infrastruktur og inkluderer tillegg av landlagringstanker, en ny kaiforlengelse og flere injeksjonsbrønner. Utviklingen av fase 2 med Equinor som TSP er godt i gang, med levering av ni nye CO₂ lagringstanker ved Øygarden-anlegget denne sommeren.
Equinor er allerede en av de største CCS-utviklerne globalt og har som mål å ha 30-50 millioner tonn årlig CO₂ transport- og lagringskapasitet innen 2035. For å oppnå dette arbeider Equinor med flere CCS-prosjekter i Europa og USA. Disse prosjektene krever gunstige politiske rammebetingelser og samarbeid mellom myndigheter, industri, kunder og regulatorer.