Dette melder Enova. Rederen tror prosjektet kan bli en banebrytende endring for industrien.

- Vi ønsker å bidra til å redusere kostnader og klimagassutslipp for industrien, gjennom en teknologiutvikling der målet vårt er utstrakt bruk av batteridrift på North Sea Giant. Gjennom å redusere kostnader og klimagassutslipp for våre kunder, tror vi at dette også posisjonerer oss for framtidige kontrakter, sier administrerende direktør Hallvard Klepsvik i North Sea Shipping.

Batteriene inntar hovedrollen

Enova bidrar med over 36 millioner kroner for å realisere prosjektet, som de omtaler som et tidlig eksempel på at maritim næring står overfor et skifte i rollene mellom batterier og dieselgeneratorer.

- De siste par årene har vi vært med på en rekke prosjekter hvor batterier blir tatt i bruk i skip for å avlaste generatorene, men med North Sea Giant snus dette forholdet på hodet – nå er det batteriene som inntar hovedrollen. Lillebror er i ferd med å bli storebror. Dette er et konkret og viktig steg videre i batterirevolusjonen til sjøs, sier administrerende direktør Nils Kristian Nakstad i Enova.