Dette melder Fjordkraft. 

DSB viser til at ladeboksene er bygget for å tåle høy belastning over tid og har mer robuste ledninger tilpasset hyppig bruk.

Det er ikke forbudt å lade elbilen fra en stikkontakt, men det kan være vanskelig å vurdere om det elektriske anlegget tåler belastningen.

DSB oppfordrer derfor alle som lader i stikkontakt til å følge med på at stikkontakter og ledninger ikke viser tegn til varmgang. Slike tegn kan være misfarging, brent lukt eller knitrelyder.

Jon Vaag Eikeland, kommunikasjonssjef i Fjordkraft. Foto: Fjordkraft
Jon Vaag Eikeland, kommunikasjonssjef i Fjordkraft. Foto: Fjordkraft

– Det er verdt å merke seg at disse feilene kan oppstå andre steder i det elektriske anlegget enn der elbilen er koblet til, sier Jon Vaag Eikeland, kommunikasjonssjef i Fjordkraft.

Han mener det er gledelig at ladebokser etter hvert kan kalles allemannseie.

– Nasjonalt ser vi at det store flertallet, nesten 8 av 10, benytter en dedikert elbillader hjemme, mens 7 prosent primært benytter ladestasjoner utenfor hjemmet. Det er trygt og enkelt, og etter hvert også ganske rimelig, sier Eikeland.

Ladebokser koster fra rundt 4000 kroner avhengig av kapasitet.

Hvis man først skal lade i stikkontakt oppfrodrer DSB til bruk av spesialkabelen som følger med mange elbiler. Denne er i utgangspunktet ment for nødlading og har en boks på ladekabelen som begrenser ladestrømmen og dermed belastningen og brannfaren.