Clarion Hotel har innført et nytt konseptsom tillater gjesten å velge bort rengjøring på sitt hotellrom mot belønning i form av lojalitetspoeng. Gjesten kan velge å beholde poengene selv, eller donere dem til UNICEFs prosjekt mot menneskehandel i Kambodsja.

- Å kombinere miljøsatsning og samtidig kunne bidra til UNICEF, kjennes veldig bra. En stor hyllest til våre kreative medarbeidere, som takket være denne idén mottok utmerkelsen "Årets jordbær" av Petter Stordalen. Dette gir positive signaler til både gjester og ansatte, og er akkurat i tiden nå, sier Henrik Berghult, Senior Vice President for Clarion Hotel i en pressemelding.

Green Stay er utviklet på grunnlag av Nordic Choice Hotels miljøstrategi, som har som mål å bli en klimanøytral virksomhet. I jakten på redusert forbruk av kjemikalier og vann, skal Clarion Hotel lede utviklingen av et grønnere samfunn. Formålet med tjenesten er å styrke hotellene og de besøkenes interesse til å bevare miljøet. Gjester som bor mer enn én natt, har valget mellom å velge bort rengjøring, maksimalt 3 netter per opphold. Clarion belønner gjestens for det aktive miljøvalget, med poengene i kjedens lojalitetsprogram. Poengene kan gjesten beholde eller donere til Nordic Choice prosjektet, Sweet Dreams i samarbeid med UNICEF.

Så langt har 15-20 prosent av gjestene valgte Green Stay når de bor mer enn én natt. En tall som sannsynligvis vil øke, etterhvert som programmet blir mer kjent. Av våre gjester som velger Green Stay, velger 70 prosent å donere sine poeng til UNICEF, fremfor å beholde dem selv.

- Med tanke på at forretningsreisende nå erstatter sommergjester, håper vi at den positive trenden fortsetter, avslutter Henrik.
 

Hotellet ligger i toppen av Green Stay er: Clarion Hotel Wisby, Clarion Hotel & Congress Trondheim, Clarion Hotel Malmo Live og Clarion Hotel Amaranten.