Bruken av biodiesel har økt kraftig de seneste årene, og er en av hovedforklaringene på at hver sjette liter drivstoff når er biobasert. Dette melder Svebio (Den svenske bioenergiforeningen).

- Den omfattende bruken av biodiesel og andre biodrivstoff minsker kraftig utslippene av drivhusgasser fra den svenske trafikken. Vi har allerede i dag kommet et godt stykke på vei mot en fossilfri transportsektor i Sverige, et mål som våre politikere håper å nå først rundt 2030, sier Svebios adm. dir. Gustav Melin i en kommentar.

- Det vi nå trenger ytterligere klarhet om de langsiktige avgiftsvilkårene for biodrivstoff, slik at vi kan få i gang investeringer og økt svensk produksjon. Vi trenger å utvikle og demonstrere ny teknikk for å produsere biodiesel også av andre skogsråvarer en tallolje, som er en begrenset ressurs, sier Melin.

Økningen av biodrivstoff i løpet av første halvår 2016 gjelder først og fremst HVO-diesel, men også FAME-diesel har økt på markedet. HVO produseres av flere ulike avfalls- og restprodukter, som tallolje fra skogsindustrien og gjenvunnede vegetabilske og animalske oljer og fett. FAME utgjør nesten hundre prosent av dieselen RME som produseres av raps.

Biodieselen finnes dels som rent biodieselbrensel, HVO100 og B100 og dels som innblanding i fossil diesel. HVO kan blandes i relativt høye andeler i den vanlige dieselen, og flere av drivstoffselskapene tilbyr nå diesel med en høy andel HVO. Mange transportselskaper har i løpet av de seneste årene gjort store satsninger på biodiesel.

Sverige ligger, sammen med Finland, i toppen i Europa når det gjelder å introdusere biodrivstoff. De fleste av EUs medlemsland ligger langt i fra målet om 10 prosent fornybart drivstoff innen 2020.