Årets vinner er Sør-Trøndelag fylkeskommune som stilte sterke miljøkrav i bussanbudet til Trondheim, og dermed får 35 elbusser, hvorav 10 store leddbusser i 2019. Dette blir en av Europas største helelektriske bussflåter. Samtidig skal den øvrige bussparken gjøres fossilfri, melder KS og Zero.

 - Sør-Trøndelag har et vedtatt mål om å spille en ledende rolle i utviklingen av klimavennlig teknologi. Dette gjør de til gangs med sitt vinnerprosjekt. Gjennom politisk vilje til endring har vi her fått et modig, innovativt og ambisiøst foregangsprosjekt. Det vil ha store ringvirkninger til andre fylker og bidra til en grønnere kollektivnæring, sa jurymedlem Helge Eide, områdedirektør for interessepolitikk i KS.

Innovativt klimabudsjett

Andreplassen gikk til Oslo kommune for klimabudsjettet. 

- Oslo kommune har lansert det ene banebrytende klimatiltaket etter det andre de siste årene. Med sitt klimabudsjett og tilhørende styringssystemer, teller kommunen nå utslippskutt på samme måte som penger. Dermed sikres gjennomføring av tiltak, godt samarbeid og god styring av klimaarbeidet. Flere andre kommuner har tatt etter hovedstaden allerede, sa jurymedlem Marius Holm, daglig leder i Zero.

Norges første elektriske renovasjonsbiler for husholdningsavfall

Tredjeplassen går til Sarpsborg kommune som viser vei på et nytt, viktig område; elektrifisering av tyngre lastekjøretøyer. Med to helelektriske renovasjonsbiler er kommunen her først ute i landet. I tillegg faser kommunen inn mange elvarebiler og biogasskjøretøyer som ledd i en langsiktig omstilling.

- Sarpsborg baner her vei for alle landets kommuner ved å stille sterke miljøkrav i renovasjonsanbudet, sa jurymedlem og tidligere statsråd Odd Einar Dørum.

Det er sjuende gang prisen deles ut. Det var sterk konkurranse og mye diskusjon, så juryen valgte å utvide fra fem til seks nominerte i år. Juryen for årets tildeling har bestått av Odd Einar Dørum, Helge Eide, Kristin Halvorsen og Marius Holm.