Dette sier områdeleder for VVS, Per Bjørnar Børresen, ved Oslo Lufthavn Gardermoen til Tekniske Nyheter. - Så vidt vi vet er det ikke andre flyplasser som har denne løsningen, og den finnes heller ikke andre steder i Norge. Vi fikk ideen fra Sundsvall sykehus i Sverige. Der har de erstattet kjøling fra kjølemaskin med kjøling fra et termisk snølager hvor de samler opp snøen i løpet av vinteren, dekker den til og tar ut kjøling derfra som frikjøling, sier Børresen.

Det totale kjøleeffektbehovet på Oslo Lufthavn er 19 MW. - Vi har estimert et energibehov til kjøling på cirka 14 GWh, sier Børresen.

- Vi har dimensjonert for at vi får ut to grader på det vannet som veksles mot fjernkjøleanlegget. Vi veksler det mot 17 grader, sier Børresen. - Kjølefaktoren blir veldig høy, på grunn av at det eneste vi bruker av effekt er til sirkulasjonspumper.

Henter snø fra rulle- og taxebane

Snøen i depotet skal komme fra rulle- og taxebanen på Gardermoen. 

- Ved brøyting på Gardermoen samler man først opp den rene snøen og kjører den bort, sier Børresen.-  Deretter legger man ut kjemikalier for å holde banene frie for is. Den snøen som faller etter det, vil være forurenset da den inneholder baneavisningskjemikalier.

- Den forurensede snøen brukes ikke, den ønsker vi å bli kvitt så tidlig på våren som mulig, mens den rene snøen havner i snødepotet og skal brukes til kjøling utover sommersesongen, sier Børresen.

Dette er et utdrag av en sak som du i sin helhet finner i EnergiRapporten nr. 12/2014. Du kan bestille abonnement på EnergiRapporten her!