For å kartlegge hvilken virkning ulike formidlingsløsninger fra smarte målere vil ha på husholdningers strømbruk, utlyser Enova i samarbeid med NVE en konkurranse for markedsaktører i kraftbransjen. Enova vil bidra med finansiell støtte til de beste prosjektene for uttesting av løsninger i tusenvis av husholdninger.

- Med ny informasjonsteknologi og smarte målere kan energibransjen ta IT-revolusjonen fullt ut. Sanntidsinformasjon og større muligheter for å styre energibruken åpner nye dører både for forbrukere og leverandører. Vi ønsker å bidra til at denne utviklingen skyter fart, sier programdirektør Øyvind Leistad i Enova i en pressemelding.

Konkurransen åpner for flere typer formidlingsløsninger, slik som dedikerte skjermløsninger for hjemmet og applikasjoner for mobiltelefonen. Gjennom konkurransen ønsker Enova og NVE å få kunnskap og erfaringer om hvilke løsninger som gir størst respons hos husholdningene.

- Tilgang på sanntidsinformasjon vil kunne bevisstgjøre norske strømkunder om eget energiforbruk. Denne konkurransen vil stimulere til utvikling av smarte tjenester som er til nytte for forbrukeren, og legger til rette for mer aktive strømkunder, sier seksjonssjef Heidi Kvalvåg i NVE.

Smarte strømmålere kan gi 20 prosents reduksjon 

Smarte strømmålere registrerer automatisk forbruket fortløpende, men for at de nye målerne skal kunne påvirke strømforbruket må sanntidsinformasjonen nå frem til sluttbrukerne. Internasjonale studier viser at vi forbrukere kan redusere energibruket med så mye som 20 prosent om vi får se hvor mye strøm vi til enhver tid bruker. Det er med andre ord avgjørende med gode løsninger for formidling av informasjon fra strømmåler til forbruker.

Konkurransen lyses ut i mai

Konkurransen vil bli lyst ut i mai 2015. Vinnerne vil få et økonomisk bidrag til investering i formidlingsløsningen. Konkurransen har en foreløpig ramme på 30 millioner kroner.