Dette melder ilevanger.no
Norske Skog skal kutte energiforbruket ved papirfabrikken på Skogn med opptil 60 millioner kilowattimer i året gjennom et nytt varmegjenvinningsprosjekt. Ved å hente ut overskuddsvarme fra fabrikkens eget avløpsvann og føre energien tilbake inn i produksjonen, kan bedriften redusere behovet for både innkjøpt strøm og fyring med biobrensel.
Prosjektet innebærer at varme gjenvinnes før prosessvannet sendes videre til det biologiske renseanlegget. Ifølge Norske Skog tilsvarer energibesparelsen strømforbruket til rundt 3 000 boliger eller en kommune på størrelse med Meråker. Tiltaket har fått 70 prosent støtte fra NOx-fondet fordi det også bidrar til å redusere utslippene.
I tillegg til lavere energikostnader og reduserte klimagassutslipp, forventes prosjektet å gi en mer effektiv renseprosess. Lavere temperatur på avløpsvannet kan skape bedre forhold for mikroorganismene som renser vannet.
Ifølge Norske Skog bygger løsningen på kjent teknologi, men selskapet kjenner ikke til andre papirfabrikker som har tatt i bruk akkurat samme løsning. Arbeidet skal gjennomføres med minimal påvirkning på den daglige driften, ettersom mesteparten av installasjonen skjer mens produksjonen går som normalt. Selskapet mener prosjektet illustrerer hvordan tiltak for miljø og energieffektivisering også kan gi betydelige økonomiske gevinster.

