Dette melder Enova. På vegne av Troms fylkeskommune har DNVGL (Den Norske Veritas med Germanischer Lloyd) kartlagt de seks største fergesambandene i Troms for å se på deres egnethet for elektrifisering. De viktigste faktorene er hvor ofte ferga går, fergestørrelsen, lengden på sambandet og tilgang på strøm ved kaiene.

Kartleggingen viste hva det koster å investere i ladeinfrastruktur samt hva det koster å drifte ferga med strøm sammenlignet med fortsatt bruk at marin diesel. Sambandene som ble kartlagt var Refsnes–Flesnes, Svensby–Breivikeidet, Lyngseidet– Olderdalen, Stornes–Bjørnerå, Storstein–Nikkeby–Lauksundskaret og Stangnes–Sørrollnes.

Med de midler fylkeskommunen har planlagt å bruke, er det i denne omgang ikke funnet mulig å prioritere de siste to sambandene på grunn av høye kostnader.

Ved de fleste anløpene er det ikke tilstrekkelig kapasitet i strømnettet, og det forventes store kostnader til nettoppgradering eller batteribanker på land, for å sikre at fergene går tilnærmet bare på elektrisitet.

- For å få flere leverandører på banen og bygge dette markedet videre i retning lavutslippssamfunnet, er det viktig med tydelige signaler fra myndigheter og oppdragsgivere om at elektrifisering er veien å gå. Derfor er vi glade for at Troms fylkeskommune er med på å lede an med sine høye ambisjoner, sier markeds- og utviklingsdirektør Øyvind Leistad i Enova.

Kutter store utslipp

Elektrifisering av disse sambandene gir en reduksjon i CO2-utslipp tilsvarende cirka 3 400 biler.

- Jeg er svært fornøyd med tildelingen, som gjør det mulig for Troms fylkeskommune å gjennomføre en spennende og viktig omlegging til elektriske ferger på noen av våre ferjestrekninger, sier Ivar B. Prestbakmo (Sp), fylkesråd for samferdsel og miljø i Troms.

- Vi er svært fornøyde med et tilsagn fra Enova. For å realisere gode miljøløsninger for fergedriften, er vi helt avhengige av gode støtteordninger. Dette reduserer merkostnaden som fylkeskommunen får ved å stille strenge miljøkrav. Vi ser fra tidligere tildelinger fra Enova, at vi oppnår store forbedringer for miljøet, sier Prestbakmo.

- Ny teknologi kan kutte store utslipp i neste generasjons ferger. Fergesamband egner seg godt til elektrifisering, og vi ser at denne type fergeprosjekt også driver utviklingen framover i maritim sektor generelt. For Enova handler dette prosjektet derfor først og fremst om å skape vekst i denne verdikjeden, sier Leistad.