Gjennom ACA-programmet (Air Carbon Accredited) har Avinor forpliktet seg til å dokumentere og redusere egne, kontrollerbare CO2-utslipp på Sola. 

- Bruk av solceller er et av virkemidlene vi vil ta i bruk for å nå klimamålene. I dette arbeidet er det godt å ha en sparringspartner som Lyse, som har mye kunnskap og deler samme interesse for å utvikle regionen som oss, sier Elin Schanche, prosjektleder for solcelleprosjektet i Avinor i en melding fra Lyse.

P-hus med solpanel

Da Avinor startet opp et pilotprosjekt med utprøving av solpaneler tidlig i vår, ble Lyse spurt om råd. Dialogen resulterte i et 30 kvadratmeter stort solcelleanlegg på taket av parkeringshuset som tester både ulike typer paneler, himmelretninger og vinkler. Anlegget har foreløpig hatt en produksjonstopp på 3,6 kilowatt, og nådde produksjonsmålet for første gang i oktober.

- Avinor er en aktør med store arealer og mye infrastruktur, og ønsker å være et laboratorium for testing og utvikling av tjenester som kan gjøre regionen vår grønnere og smartere. Derfor ønsker vi å utvide anlegget fra 30 til 3 000 kvadratmeter og dermed skaffe erfaring med drift i stor skala. Dette som en del av en langt større sammenheng der vi prøver å bli selvforsynte med energi, sier Schanche.

Solenergi til gressklipping

I år testet forsknings- og innovasjonsavdelingen i Lyse bruk av solenergi til lading av robotklippere. I samme tidsrom prøvde Avinor ut sin egen gigantiske robotklipper på flyplassen. – Vi hadde lenger erfaring med robotklipper, men hadde ikke tenkt på at sola kunne lade opp klipperen før vi hørte om Lyses løsning. Nå ser vi en rekke nye muligheter, sier Schanche.

Ved å installere ladepunkter drevet av solcellepaneler, sparer flyplassen seg bryet og utgiftene med å måtte grave opp rullebanene og legge kabler i bakken. I tillegg unngås trafikken fra traktorer og andre kjøretøyer i et område med strenge sikkerhetstiltak og høy flytrafikk. Når gresset holdes i en viss høyde, blir også antallet fugler som befinner seg på flyplassområdet redusert. Da blir det nemlig vanskeligere for fuglene å se mark, og dermed mindre attraktivt å oppholde seg på gresset. Det får både sikkerhetsmessige og økonomiske konsekvenser for flyplassen som har flest sammenstøt mellom fugler og fly i Norge.

Vil ha 20 klippere til

Avinors robotklipper har kapasitet til å klippe rundt 20 mål med gressplen. Det høres kanskje mye ut, men med tanke på at flyplassen har 1 400 mål er det fortsatt mye gress å ta av. Dersom alt går etter planen, vil det endre seg til sommeren. Da kan nemlig klipperen få selskap av 20 nye.

- Med 4,5 millioner reisende på flyplassen hvert år, er Avinor en sentral og spennende aktør i arbeidet med å skape en grønnere region. I stedet for at vi alltid gjør alt selv, har vi koblet oss på dette prosjektet for å lære og å dele erfaringer om energi og smarte løsninger. Derfor følger vi solprosjektene på flyplassen med stor interesse, og er glade for den gode dialogen vi har med Avinor, sier forretningsutvikler Trond Thorbjørnsen i Lyses innovasjonsavdeling.